یک کارشناس منابع طبیعی و مرتع و آبخیزداری گفت: هدف از لایروبی ایجاد بستر سازی برای اجرای طرح گردشگری در آشوراده ، توسعه گردشگری منطقه و کشتیرانی از بندر ترکمن به آب های دریای خزر است.
او گفت: این پروژه در دوران رئیس اسبق سازمان محیط زیست ، در ستاد ملی احیای تالاب ها که به ریاست معاون اول رئیس جمهور وقت برگزار شد، تصویب شده بود.
داریوش عبادی گفت: کانال های تالاب میانکاله یا خلیج گرگان پر نشده است که لایروبی شود. علت خشک شدن آنها پایین رفتن سطح آب دریاست؛ به دلیل اینکه هیدورمتری کف دریا تغیری نمیکند، ضرورتی برای لایروبی وجود ندارد.
او گفت: ۳ کانال متصل به دریا در این منطقه با نامهای آشوراده، خزینی و چپقلی وجود دارد. به دلیل اینکه سالانه حدود ۲۰ سانتی متر از آب دریا کاهش پیدا میکند، میتوان با کاهش ارتفاع آب دریا، به همان میزان از کانال خزینی برداشت کرد تا تعادل رفت و آمد آب حفظ شود اما بدترین نقطه یعنی کانال آشوراده با ۱۵۰ متر عرض به دلیل سهولت کار توسط مجری انتخاب شده است.
این کارشناس منابع طبیعی گفت: در کانال آشوراده به دلیل پایین رفتن سطح آب دریا، جریان دریا با کانال کاملا قطع شده است، به همین دلیل مخالفتی با لایروبی مهندسی و اصولی وجود ندارد اما نباید این لایروبی با هدف سودآوری انجام شود.
در این لایروبی گل و لای با عمق یک و نیم متر برداشت میشود و در یک زمین ساحلی با ارتفاع یک و نیم متر ارتفاع سازی برای ساخت و ساز انجام خواهد شد، این عرصه دارای پوشش گیاهی است و نباید گل و لای در آن منطقه تخلیه شود.
او میگوید: با اینکه این پروژه در ستاد ملی احیای تالابها تایید شده است اما اولویت بندی انتخاب کانالها باید با سازمان متولی آن یعنی سازمان حفاظت محیط زیست باشد؛ انتخاب این سازمان، کانال «چپاقلی» به دلیل کمترین آسیب محیط زیستی است اما مجری این طرح به دلیل منافع مالی و گردشگری، به دنبال لایروبی کانال آشوراده است.
به گفته او استاندار گلستان که به شدت پیگیر اجرای این طرح است باید تعهد رسمی و محضری بدهد تا در صورت تخلیه آب تالاب، خسارات، هزینهها و بار قانونی بر عهده خودش باشد.
همین درسته. باید خسارت رو از کسی گرفت که طراحی می کنه و می خواد اجراش هم بکنه
هیشکی هم نمیگه کارشناسا زیر دست تو بودن و نمیتونستن خلاف نظر تو رأی بدن