سردبیر ایسنای فارس گفت: یکی از مصائب فعالان رسانه‌های ایران که از گذشته تاکنون علی‌رغم تاکیدات و توصیه‌ها، همچنان وجود داشته و چالش‌های جدی ایجاد کرده، نابسامانی و آشفتگی و موانع موجود بر سرراه تهیه خبر و گزارش، در زمان وقوع حادثه و بروز بحران است.

علی‌محمد پشوتن سردبیر ایسنای فارس گفت: اگر بپذیریم که رسانه و فعالیت رسانه‌ای کاری کاملا تخصصی و بسیار حساس و با اهمیت است، برنامه‌ریزی برای بهبود بهره‌وری و اثرگذاری این بخش باید جزو اولویت‌ها قرار داشته باشد، موضوعی که هیچ وقت به شکل ریشه‌ای و زیرساختی به آن نپرداخته‌ایم و کم توجهی به آن منجر به برون‌داد نه چندان مناسب خبری در هنگامه بروز رخدادهایی که در قالب "حادثه" می‌گنجد، شده است.

او گفت: این در حالیست که یکی از مهمترین مباحث تخصصی در اطلاع رسانی، "پوشش خبری بحران"، است، مبحثی که به حتم کارشناسان و فعالان حرفه‌ای عرصه رسانه، به آن آگاه بوده و اشراف دارند. اما در عمل، وقوع هر بحرانی مسیری برای گزیده شدن از سوی رسانه‌های معاند و مخالف بوده است.

پشوتن گفت: پوشش خبری بحران، دارای بخش‌ها و فصل‌های مختلفی‌ست اما یکی از فصول مهم و قابل تامل، ایجاد مسیرهای دسترسی به اخبار و اطلاعات صحیح و دقیق و به لحظه، پیرامون رخدادهای مختلف است؛ مسیری که تاکنون برای رسانه‌های رسمی و حرفه‌ای ایجاد و البته ایمن و امن نشده و همین امر منجر به مهیا شدن بستر شایعه و خبرسازی و ... شده است.

سردبیر ایسنای فارس گفت: در این بین، بخشی از رسانه‌های داخلی خصوصا صفحات دارا یا فاقد مجوز شبکه‌های اجتماعی، آتش بیار معرکه در هنگامه وقوع حوادث و بحران‌ها بوده و در خوش بینانه‌ترین حالت، به دلیل ناآگاهی، غیرحرفه‌ای بودن و هیجان زده شدن!! آب به آسیاب رسانه مخالف می‌ریزند و متاسفانه سهم این نوع از رسانه‌ها، هر روز به مدد نبود نظارت مناسب و تاثیرگذار، رو به افزایش است.

او گفت: سال‌هاست که حداقل در استان فارس، موضوع ضرورت وجود تشکیلاتی برای مدیریت خبر در زمان بحران، به مدیران سطوح مختلف، توصیه و پیشنهاد شده و در یک دوره، پیش نویسی نیز از سوی انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری تهیه و در اختیار بالاترین مقام اجرایی استان قرار گرفت اما هیچ زمانی، اجرایی نشد.

پشوتن گفت: امروز و بعد از وقوع حادثه در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد، که منجر به انعکاس خبر و گزارش‌هایی با فراز و فرود بسیار، در رسانه‌های مختلف شد، بار دیگر ضرورت وجود یک کارگروه، کمیته یا ..... که به شکل کاملا سیستماتیک و برنامه‌ریزی شده، موضوع اطلاع رسانی در مواقع بحران را مدیریت کند، حس شد.

این فعال رسانه‌ای گفت: بررسی اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های مختلف در خصوص زمان وقوع، علت، عواقب، اقدامات و ..... اظهارنظر و بیان گزارش توسط مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل در اقدامات اجرایی مقابله با حادثه و ارائه آمارهای لحظه‌ای و اطلاعاتی که ضرورتی به انعکاس و انتشار آن وجود نداشت، را به خوبی نشان می‌دهد.

سردبیر ایسنای فارس گفت: بی توجهی به بحث اطلاع رسانی و خبر در زمان بحران، در حالیکه اهمیت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران به خوبی محسوس بوده و منجر به تشکیل سازمان و اداراتی در سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی شده است و هر سال کارگاه‌هایی نیز با همین عناوین برگزار می‌شود؛ جای سئوال دارد.

پشوتن گفت: امید که به زودی شاهد حرکتی علم پایه، در زمینه "پوشش خبری بحران"، با استفاده از ظرفیت‌های مناسب رسانه‌ای، باشیم، اقدامی که می‌تواند تاثیری عمیق، گسترده و ماندگار در مقابله با بحران خبرسازی، شایعه سازی و ... برجای گذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار