به گزارش خبرگزاری فرانسه، زنجیرههای عرضه جهانی که پیشتر به دلیل جنگ در اوکراین و محدودیتها در چین مختل شده بودند، طی هفته گذشته به علت جنبش اجتماعی ناشی از اعتصاب رانندگان در کره جنوبی بیش از پیش با اختلال مواجه شده است.
کامیون داران در کره جنوبی از هفته گذشته در اعتراض به افزایش قیمت سوخت اعتصاب کرده اند.
آمار و ارقام وزارت بازرگانی کره جنوبی نشان میدهد اعتصاب که روز سهشنبه وارد هشتمین روز خود شد، تولید و حمل و نقل را در بخشهای مهم فولاد، پتروشیمی و خودرو مختل کرد و به زیان حدود ۱.۶ تریلیون وون (۱.۲ میلیارد یورو) منجر شد.
این جنبش اجتماعی از دیگر چالشها برای زنجیرههای تامین جهانی است که در حال حاضر به دلیل محدودیتهای طولانی مدت در چین و جنگ در اوکراین دچار اختلال شدید شده است.
کره جنوبی بزرگترین صادرکننده تراشههای حافظه است و غول تراشههای جهانی سامسونگ الکترونیک، همچنین شرکتهای بزرگ خودروسازی مانند کیا و هیوندای موتورز در این کشور فعالیت میکنند.
این اولین اعتصاب بزرگ از زمان به قدرت رسیدن یون سوک یول، رئیس جمهور محافظه کار طرفدار تجارت است.
رانندگان کامیون از هفته گذشته در اعتراض به حداقل دستمزد و افزایش هزینه ها، اعتصاب و فعالیت در بنادر و کارخانههای چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا را مختل کردند.
چو جونگ جائه، یکی از اعضای اتحادیه همبستگی رانندگان روز سه شنبه گفت همه آن چیزی که ما میخواهیم این است که به بیاطمینانی در تامین هزینههای زندگی خود پایان دهیم.
کامیون داران میگویند از افزایش شدید هزینههای سوخت به ستوه آمده اند. نرخ تورم در کره جنوبی طبق آمار رسمی در ماه مه به اوج خود در یک دهه گذشته رسیده است.
چو جونگ جائه افزود وقتی قیمت سوخت کاهش مییابد خیلی سریع هزینههای حمل و نقل کاهش مییابد، اما وقتی قیمت سوخت بالا میرود بین دستمزدها و افزایش قیمتها تعادل برقرار نمیشود. استاندارد زندگی ما در خطر است.
روز سهشنبه نزدیک بندر اینچئون دهها کامیون به نشانه اعتراض پرچمهایی بر روی کامیونها برافراشتند.
تظاهرات مشابهی در سراسر کره جنوبی سازماندهی شده است. بنابر اعلام دولت، روز دوشنبه، هفت هزار نفر در ۱۴ شهر مختلف تظاهرات کردند.
هان داک سو، نخست وزیر کره جنوبی روز سه شنبه، خواستار پایان دادن به اعتصابات شد و گفت اعتصابها ضربه بسیار سنگینی به اقتصاد صادرات محور کشور وارد میکنند.
او گفت این اعتصابها باعث آسیب جدی به شبکه لجستیکی میشود، اما اعتصاب کنندگان میگویند مصمم هستند تا زمانی که صدایشان شنیده شود به اعتصاب ادامه دهند.
لی سونگ هو، یکی از کامیون داران با بیش از سی سال سابقه کار گفت: تا زمانی که درخواست ما پذیرفته نشود، دست از اعتصاب بر نمیداریم، زیرا تنها کاری که از آن عقب نشینی نمیکنیم، دست کشیدن از حقوق خود است.
دولت و اعتصاب کنندگان در حال مذاکره هستند، اما مخالفان مسئولان دولتی را به دامن زدن به تنش با در پیش گرفتن سیاستی خصمانه در قبال کارگران متهم میکنند.
وزارت حمل و نقل کره جنوبی اعلام کرد در هفته اول اعتصاب، ۲۳ نفر از اعضای اتحادیه همبستگی رانندگان بار به دلیل فعالیتهای غیرقانونی از جمله اختلال در ترافیک دستگیر شدند.