دومین روز جشنواره نیز با کارگاه فیلم و آسیبهای اجتماعی با حضور محمد برفر، نویسنده و مترجم آغاز شد.
محمد برفر در این کارگاه هرگونه رفتار ناهنجاری که با چارچوبهای اجتماعی و اخلاقی جامعه سازگار نیست و به یک تن یا همه جامعه را دچار گرفتاری میکند، آسیب اجتماعی دانست که همگان به ویژه فرهیختگان و هنرمندان بایستی برای کاهش آن، کنشگری داشته باشند و گفت: آسیبهای اجتماعی گاه ریشه در ناهنجاریهای خانوادگی همچون جدایی، اعتیاد، فقر و... و یا ریشه در عوامل اجتماعی همچون تضاد طبقاتی دارند.
برفر، آسیبهای اجتماعی را دارای پیوندهای ناگسستنی مستقیم یا غیرمستقیم با هم خواند که گاه فشارها را بر روی کس یا کسانی آنچنان افزایش میدهد که به خودکشی فردی یا گروهی میانجامد و افزود: سینماگران با دو رویکرد بیان صرف یا با دیدی ژرفنگرانه برای یافتن راهکارهای برونرفت از آسیبهای اجتماعی برای فرد و جامعه، در این زمینه کار میکنند.
این منتقد سینما، سیاهنمایی و زشتنمایی با نگاهی به آسیبهای اجتماعی را از کارکردهای سینماگران بهویژه سینماگران ایرانی دانست و گفت: بر این باور هستم که در سینما، پس از پژوهش، بایستی دیدگاههای گوناگون را در زمینه پژوهش بررسی کرد تا با یافتن دیدگاهی درست، فیلم برپایه آن ساخته شود.
او گفت: فرم و سبک باید متناسب با درونمایه باشد نه آن که بر پایه فرم و سبک، درونمایه و داستان را ساخت تا بتوان به نوآوری رسید.
برفر گفت: داشتن دانش و بینش که برآمده از خوانش کتابها، دیدن فیلمها و آشنایی با دیدگاهها و نظریههای گوناگون در زمینههایی همچون روانشناسی، جامعهشناسی، ادبیات و...، میتواند فیلمساز را برای ورود به زیرلایهها و پیشداستان، به توانمندی بسیار بالایی برساند.
این نویسنده و مترجم فیلمهای این دوره جشنواره را دارای پیشرفت و بالندگی در به کارگیری از امکانات و ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری خواند و گفت: بسیاری لوکیشن یا شلوغی به ویژه در فیلم کوتاه، همیشه پاسخگو نیست و میشود در یک جای ثابت و هزینه کم هم فیلم خوب ساخت.
گفتنی است در بخش نخست روز اول جشنواره، فیلم داستانی دانته به کارگردانی امین تبار (۱۸ دقیقه)، فیلم تجربی ناجور به کارگردانی وحید مباشری و اسماء درویش خوب (۶ دقیقه)، فیلم داستانی مارپله به کارگردانی مصطفی رستمپور و عاطفه رضاییان (۱۲ دقیقه)، پویانمایی آمرلی به کارگردانی امین گودرزیپور (۳ دقیقه)، فیلم تجربی زیستن به کارگردانی محسن سلمانی (۱۷ دقیقه)، فیلم داستانی هپرا به کارگردانی پرهام کاویانی (۱۵ دقیقه)، فیلم مستند پرده به کارگردانی ایمان بهروزی (۱۳ دقیقه)، فیلم تجربی ادامه بده به کارگردانی فرشاد عباسی (۱۳ دقیقه)، فیلم داستانی وضعیت آرام به کارگردانی مهدی داچی (۱۷ دقیقه) و در بخش دوم نیز فیلم مستند ییلاق سرد به کارگردانی محمدحسین فلاحزاده و محسن دانشور بیری (۱۶ دقیقه)، فیلم داستانی زنده به گور به کارگردانی محمد زارع و حسن ابراهیمینژاد (۸ دقیقه)، فیلم تجربی آل به کارگردانی مسعود احمدی (۴ دقیقه)، فیلم داستانی دریبل به کارگردانی علی لاوری منفرد و حسن پور (۱۵ دقیقه)، فیلم تجربی بدون عنوان به کارگردانی امین باقری (۳ دقیقه)، پویانمایی بی قرار به کارگردانی مهدی صدیق (۳ دقیقه)، فیلم تجربی هبوب به کارگردانی شیوا بافهم (۱۱ دقیقه)، فیلم مستند جیجی بیجی به کارگردانی کریم کرمی (۳۰ دقیقه)، فیلم داستانی صحنه سازی به کارگردانی عزت زادگان – نجابتیان (۲۰ دقیقه) و فیلم داستانی باتان سو به کارگردانی مسلم منفرد (۱۵ دقیقه) به نمایش درآمدند.
همچنین روز دوم جشنواره نیز فیلمها در دو بخش فیلمهای فیلم داستانی ناک اوت به کارگردانی امیرحسین خباززاده (۱۷ دقیقه)، فیلم تجربی بازیافت به کارگردانی مسیح مسیحزاده (۹ دقیقه)، فیلم مستند بچههای عباس به کارگردانی عباس رحمانیان کوشکی (۲۸ دقیقه)، فیلم داستانی نمک سود به کارگردانی حسن اسماعیلزاده (۱۲ دقیقه)، پویانمایی رویای سرخ به کارگردانی حامد استخری (۳ دقیقه)، فیلم داستانی کلاب به کارگردانی محمدحسین آراسته (۱۲ دقیقه)، فیلم تجربی بنبست سمر به کارگردانی هاشم بیطرف (۵ دقیقه)، فیلم داستانی سعدی کارنو به کارگردانی فرشاد عباسی (۲۰ دقیقه)، فیلم داستانی ماشه به کارگردانی مهدی فلامرزی – رنجبر (۱۳ دقیقه)، فیلم مستند تنها چند متر به کارگردانی حجت طاهری (۳۰ دقیقه)، پویانمایی گوبانگی به کارگردانی مهدی صدیقی و علی فتوحی (۲ دقیقه)، فیلم داستانی حدس فروشنده به کارگردانی زهیر سقاچی (۲۲ دقیقه)، فیلم تجربی رده به کارگردانی علی لاوری منفرد (۱۰ دقیقه)، فیلم داستانی داج به کارگردانی مهدی زارعی (۱۲ دقیقه)، فیلم تجربی جاده به کارگردانی قاسمعلی عابدی (۵ دقیقه)، فیلم داستانی تماس به کارگردانی فرزاد قبادینژاد (۱۵ دقیقه) از ساعت ۱۷ تا ۲۱ در سینما فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی شیراز به نمایش درخواهند آمد.