معاون محیط زیست استان کرمانشاه از شناسایی ۱۲۰۰ گونه گیاهی در کرمانشاه خبر داد که برخی از آن‌ها سال‌هاست به صورت بسیار محدود دیده می‌شوند و در خطر از بین رفتن هستند.

فرشاد فتاحی گفت : کشور ایران از نظر پوشش و تنوع گونه‌های گیاهی بسیار غنی است، در کشور ما هشت هزار گونه گیاهی شناسایی شده است.

به گفته معاون محیط زیست استان کرمانشاه اگرچه کرمانشاه از نظر وسعت ۱.۵ درصد مساحت کشور را دارد، اما حدود ۱۵ درصد گونه‌های گیاهی شناسایی شده در کشور در کرمانشاه وجود دارد.

تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده در کرمانشاه ۱۲۰۰ مورد است این غنای گونه‌های گیاهی باعث شده در زنجیره انرژی (زنجیره غذایی) گونه‌هایی که از گیاهان تغذیه می‌کنند، مانند انواع پروانه‌ها، حشرات و خزندگان نیز در استان بسیار غنی و متنوع باشند.

دو گونه "سوگند قلبی" و "موسیر بیستون" در سراسر ایران فقط در منطقه حفاظت شده بیستون یافت شده و اندمیک این منطقه هستند. البته متاسفانه این گونه‌ها نسبت به گذشته بسیار کمتر دیده می‌شوند.

لاله واژگون یا امپراطور از دیگر گونه‌های مهم گیاهی کرمانشاه است که به دلیل سودجویی‌های اقتصادی در معرض خطر است.

 گیاهان دارویی از گونه‌های مهم و خاص کرمانشاه هستند و در این زمینه تنوع قابل توجهی دارند.

فتاحی سپس از مهمترین چالش‌هایی که گونه‌های گیاهی را تهدید می‌کند یاد کرد و گفت: در استان کرمانشاه با چرای مازاد دام مواجهیم که باعث شده بسیاری از گونه‌های گیاهی در معرض خطر قرار گیرند. برای نمونه در منطقه قراویز به دلیل چرای بی رویه دام، خوراک آهوان منطقه به خطر افتاده است.

بر اثر چرای بی رویه دام، بسیاری از گونه‌های خوش خوراک از بین رفته و گونه‌های دیگر جایگزین آن‌ها می‌شود.

 آتش‌سوزی‌ها دیگر عوامل خطر علیه گونه‌های گیاهی است شخم غیراصولی اراضی کشاورزی و شخم در جهت شیب زمین نیز باعث از دست رفتن گیاهان و نابودی خاکی می‌شود که قرار است گیاه در بستر آن رشد کند.

از دست رفتن گونه‌های گیاهی آسیب جدی به ذخایر ژنتیکی وارد خواهد کرد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.