قطار سریع السیر اصفهان-قم – تهران تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد.

 

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از یکی از ایستگاه‌های طرح ملی قطار سریع السیر اصفهان-قم – تهران گفت: با توجه به اعتباراتی که در نظر گرفته شده و زیر ساخت‌هایی که آماده شده است، این طرح تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد.

رستم قاسمی گفت: با راه اندازی این طرح مسیر اصفهان- قم – تهران به کمتر از چهار ساعت کاهش پیدا می‌کند.

رستم قاسمی وزیر راه شهرسازی می گوید: در این طرح دو مورد حائز اهمیت است. نکته اول اینکه، بخشی از موضوعات مربوط به مسائل فنی است که به وزارت خانه مربوط می‌شود که در دوسه هفته آینده تعیین تکلیف این طرح را در وزارت خانه خواهیم داشت، نکته دوم موضوعاتی که به خارج از وزارتخانه برمی‌گردد. 

او گفت: با حجت الاسلام رییسی هم مطرح میکنم تا برای اجرای این طرح حمایت جدی داشته باشند.

مدیرعامل راه آهن نیز در این مراسم گفت: قردادی که برای پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران بسته شده ۵۷ میلیارد یوآن است که حدود ۱.۷ میلیارد یوان در هفت ماه اخیر برای این پروژه هزینه شده است.

میعاد صالحی می گوید: اینکه یک پروژه در حوزه فناوری نزدیک به ۱۵ سال طول کشیده است نیاز به آسیب شناسی دارد و البته در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به این امر شده و از چهار میلیارد یوآن که در این پروژه هزینه شده حدود ۱.۷ میلیارد یوآن (واحد پول چین) مربوط به هفت ماه اخیر است و این نشان از توجه دولت سیزدهم است.

مدیرعامل راه آهن گفت: آنچه مهم است اینکه مجموعه دولت به این پروژه توجه کنند. اصل پروژه تهران- قم- اصفهان است و لازم است در کل این پروژه به طور کامل منابع آن دیده شود. آنچه من می دانم این است که دولت تصمیم بگیرد این پروژه به صورت کامل اجرا شود و خواهش دارم با توجه به عزم جدی وزیر و وزارتخانه به این پروژه توجه شود.

به گفته صالحی، بخشی از کار پروژه را از شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم استفاده کنیم. اگر این راه آهن پرسرعت را بتوانیم اجرا کنیم می‌توانیم سایر خطوط قطار پرسرعت را هم اجرا کنیم و اگر به توقف برسیم به بن بست خواهیم رسید.

با بهره برداری از قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران، نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور به طول ۴۱۰ کیلومتر (۲۰۰ کیلومتر محدوده اصفهان) و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر تهران به اصفهان با پیش‌بینی جابجایی ۱۶ میلیون مسافر در سال بین ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه می‌رسد.

احداث قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران در دولت دهم آغاز شد و قرار بود در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری برسد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم طرح مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۱۳۹۳ بار دیگر کلنگ‌زنی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۰۶ تير ۱۴۰۱
مردم لایق بهترین ها هستند ولی آیا این پروژه بیش از حد نجومی نیست 57 میلیارد یوان خیلی هست ها !!