رئیس دانشگاه کردستان گفت: بودجه وزارت علوم در سال جاری ۳۸ هزار میلیارد تومان بوده که سهم استان کمتر از یک درصد بوده است.

دکتر رحمت صادقی گفت: در مجموع در ۳۶ مرکز دانشگاهی استان کردستان هزار و ۱۶۷ عضو هیات علمی حضور دارند و ۴۵ هزار و ۷۰۰ دانشجو نیز در حال تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه کردستان گفت: استان کردستان دو درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده، ۱.۳ درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه‌های استان مشغول به تحصیل هستند و اگر بخواهیم به میانگین کشوری برسیم باید ۷ دهم درصد دانشجویان خود را افزایش دهیم.

به گفته او کمتر از یک درصد از اعضای هیات علمی کشور در استان کردستان هستند که نسبت به جمعیت استان، کمتر از نصف میانگین کشوری است.

رییس دانشگاه کردستان گفت: در استان کردستان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو داریم که میانیگن کشوری حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر است و کردستان در این رابطه استان آخر کشور است.

صادقی گفت: بودجه وزارت علوم در سال جاری ۳۸ هزار میلیارد تومان بوده که سهم استان کمتر از یک درصد بوده است.

او می گوید: ۹۰ درصد بودجه همه دانشگاه‌ها مستقیما با تعداد دانشجو در ارتباط است، در دانشگاه کردستان به ازای هر دانشجوی کارشناسی ۸.۸ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده و این در حالی است که میانگین کشوری ۱۲ میلیارد تومان است و این نشان دهنده ناعادلانه بودن توزیع بودجه است.

رئیس دانشگاه کردستان در ادامه به جایگاه دانشگاه کردستان در رتبه‌بندی‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت دانشگاه کردستان دیپلماسی علمی بین‌المللی است که توانسته است ۸۰۰ دانشجوی خارجی از ملیت‌های مختلف جذب کند و علاوه بر این با دانشگاه‌های مختلف تبادل استاد و دانشجو داشته است.

صادقی به مشکلات دانشگاه اشاره کرد و صدور و تمدید اقامت برای دانشجویان افغان، بودجه پایین در مقایسه با میانگین کشوری، کمبود تجهیزات آموزشی و پژوهشی، کمبود فضای خوابگاهی، کمبود تعداد رشته‌های دکتری و بالا بودن آمار نیرو‌های شرکتی را از از جمله این مشکلات دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.