آقای عذاری گفت: چاه‌های کم بازده غرب کارون با کمک فناوری شرکت دانش بنیان داخلی در مدار تولید قرار گرفت تا زمینه رفع موانع تولید حداکثری باشد.

عبداله عذاری مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به ابلاغیه‌های وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم درباره افزایش تولید نفت، گفت: در ۶ ماهه نخست فعالیت دولت سیزدهم، برنامه ریزی‌ها برای تعمیر و احیاء هشت حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان شمالی اجرایی شده‌اند و موضوع افزایش تولید و همچنین تحقق حداکثری تولید از میادین نفتی مشترک با هدف حفظ ذخایر ملی در دستور کار قرار گرفت برخی از موانع بازگردانی تولید و دستیابی به ظرفیت حداکثری تولید میادین مشترک رفع شده است.

بنا به گفته عذاری اهوازی نفتی که از این میدان برداشت می‌شود، از نوع نفت سنگین است که فرآیند انتقال آن با پیچیدگی فنی همراه است و برای آسان سازی انتقال نفت تولیدی از این میدان به سمت پایانه صادراتی و همچنین پالایشگاه آبادان، نفت سبک تولیدی از دیگر میادین نفتی با نفت استخراج شده از میدان آزادگان شمالی مخلوط می‌شود که این اقدام باعث حرکت روان‌تر نفت در لوله‌های انتقال می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان به عملکرد میدان نفتی آزادگان جنوبی اشاره‌کرد و گفت: با عملیات‌های درون چاهی توسط لوله مغزی سیار نسبت به تعمیر و رفع موانع و احیای تعدادی از چاه‌های بسته اقدام شده است.

او از به کارگیری فناوری نوین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در این راستا خبر داد و گفت: با استفاده از روش جدید " آلتراسونیک" که نوعی تکنولوژی سبز با حداقل آلودگی زیست محیطی است و دانش فنی آن در اختیار شرکت‌های دانش بنیان داخلی است، اشکالات درون چاهی پیش آمده در زمینه تولید نفت رفع شده‌اند و این چاه‌ها در حال احیاء هستند.


بنا به گفته‌های آقای عذاری اهوازی با اقدامات فناورانه‌ای انجام شده زمینه رفع اشکالات پیش آمده در درون برخی از چاه‌ها به وجود آمده است.


مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در ادامه از اجرای پروژه جمع آوری گاز‌های همراه تولید خبر داد و گفت: احداث تاسیسات جمع آوری و ارسال گاز‌های همراه تولیدی مازاد به واحد NGL از جمله مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای میادین غرب کارون است که جمع آوری گاز‌های همراه تولید نفت به ارزش آفرینی در صنعت نفت و جلوگیری از انتشار آلایندگی‌های محیط زیستی منجر می‌شود.

این مقام مسئول از پیگیری احداث تاسیسات جمع آوری و خط لوله انتقال گازه‌ای مازاد واحد‌های بهره‌برداری دارخوین و غرب کارون به واحد در حال احداث NGL ۳۲۰۰ خبر داد و شرکت هلدینگ خلیج فارس را سرمایه‌گذار اجرای این طرح‌ها معرفی کرد.
آقای عذاری گفت: پیش‌نویس قرارداد همکاری این شرکت، با هماهنگی مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی و مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران در حال نهایی شدن است که به‌زودی فعالیت‌های اجرایی این طرح‌ها آغاز خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.