مدیر کل ارشاد استان همدان می گوید که هنرهای نمایشی از دیرباز در همدان برپا بوده و طرفداران بسیار داشته است.

مسعود ویژه مدیر کل ارشاد استان همدان در نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: تلاشمان این بود که برنامه های جنبی این رویداد فقط متمرکز در استان همدان نباشد. به همین جهت، ۱۰ سالن در شهر همدان و ۹ سالن در ۹ شهرستان این استان میزبان نمایش های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خواهند بود.

به گفته او هنرهای نمایشی سابقه دیرینه در همدان دارد. به طور مثال در یک آئین سنتی در گذشته، جمعه های هر هفته، مردم همدان در یک نقطه جمع می شدند و به منظور نشان دادن انتظار ظهور برای فرج امام زمان(عج)، نمایش های آئینی اجرا می کردند.

این مدیر افزود: در سده اخیر با شکل گیری تماشاخانه ها در اقصی نقاط کشور، تماشاخانه های همدان هم فعالیت های خوب و گسترده داشتند تا اینکه در اوایل دهه ۷۰ پیشکسوتان تئاتر همدان تصمیم گرفتند یک رویداد نمایشی ویژه کودک و نوجوان رقم بزنند‌. بدین گونه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان در ابتدا با عنوان جشنواره امید آغاز شد و امروز به بیست و هفتمین دوره خود رسیده است.
،
امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان هم گفت: در این دوره ۴۰۵ اثر به دبیرخانه ارسال و ۷۶ اثر نهایی شد. در بخش نمایشنامه در مرحله اول ۱۰ اثر داوری و در نهایت ۳ نمایشنامه برگزیده شد.

به گفته او این دوره از جشنواره ۵ نمایش مهمان دارد که در بخش غیررقابتی روی صحنه می روند. ۹ اثر دانش آموزی است و در مجموع ۷۶ اثر اجرا خواهند داشت.

مشهدی عباس می گوید خوشبختانه ۷۰ درصد از گروه های شرکت کننده امسال از استان ها و ۳۰ درصد از تهران هستند. بخش تئاتر پایین ۱۸ سال، فراگیر و نمایش ایرانی هم به جشنواره اضافه شده است. بخش فراگیر ویژه گروه هایی است که توانیاب هستند.

براساس اظهارات این هنرمند، جابجایی های چند باره در تاریخ برگزاری نمایشگاه موجب شد از بین ۹ اثر برگزیده در بخش ملل، تنها ۳ گروه برای اجرا آماده باشند.

گفتنی است بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از ۱ تا ۶ تیرماه در استان همدان برگزار می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار