رای الیوم:

رویارویی نظامی مستقیم روسیه و آمریکا در اوکراین یا سوریه بیش از هر زمانی محتمل است

رای الیوم با اشاره به سه رخداد در خاک سوریه و اوکراین از احتمال درگیری نظامی مستقیم میان آمریکا و روسیه خبر داد.

رای الیوم: بررسی شواهدی که می‌تواند نشان از امکان بروز درگیری میان روسیه و آمریکا باشد
رای الیوم، حمله موشکی رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق، حمله جنگنده‌های روسی به پایگاه آمریکایی التنف و تصمیم واشنگتن برای ارسال موشک به اوکراین را به عنوان شواهدی برای امکان درگیری نظامی میان روسیه و آمریکا توصیف کرد.

عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می‌شود، نوشت‏: سه رخداد بسیار مهم که دو مورد آن در خاک سوریه بود و مورد سوم هم به صورت مستقیم به جنگ اوکراین ارتباط دارد‏، از اتفاقاتی است که می‌توان آن‌ها را شواهدی از امکان بروز درگیری نظامی مستقیم میان آمریکا و روسیه خواند.

۱- روزنامه وال استریت ژورنال که به کاخ سفید نزدیک است در شماره روز شنبه به نقل از منابع قابل اعتماد نوشت، دو جنگنده سوخوی روسی پایگاه نظامی التنف سوریه را که پایگاه نظامیان آمریکایی در مثلث مرزی سوریه‏، عراق، اردن است‏، هدف قرار دادند. این حمله واکنش به اقدام گروه موسوم به (ارتش کماندو‌های انقلاب) از گروه‌های تحت حمایت آمریکا در سوریه، به بمب گذاری در مسیر نیرو‌های روسی بود که به زخمی شدن چند نظامی روس منجر شد.

۲- حمله موشکی اسرائیل به فرودگاه بین المللی دمشق که جمعه گذشته انجام و موجب توقف فعالیت این فرودگاه شد. این حمله نیز به این بهانه بود که ایران تجهیزات فناوری جدیدی را برای حزب الله لبنان می فرستد و این تجهیزات می‌تواند در آینده برای تبدیل موشک‌های حزب الله به موشک‌های نقطه زن کاربرد داشته باشد و این خطری است که می‌تواند تهدیدات حزب الله علیه سکو‌های گازی‏، ایستگاه‌های تصفیه و شیرین سازی آب و همچنین ایستگاه‌های برق اسرائیل را جدی‌تر کند.

۳- جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود برای تجهیز اوکراین به موشک‌های هیمارس خبر داد تا از این موشک‌ها برای حمله به نیرو‌های روسی که تسلط خود را بر منطقه دونباس در شرق اوکراین تقویت کره اند، استفاده کنند.

روسیه به شدت از اقدام اسرائیل در حمله به فرودگاه بین المللی دمشق عصبانی است، مسکو این اقدام را به شدت محکوم و سفیر اسرائیل در روسیه را احضار کرد و مراتب اعتراض کتبی خود را به او تحویل داد. البته این اقدام روسیه برای اولین بار نیست‏ و سفیر اسرائیل در مسکو بار‌ها احضار شده است. در نتیجه می‌توان گفت ممکن است احضار سفیر برای این باشد که مسکو می‌خواست خشم مردم سوریه را کاهش دهد‏. آنچه در این زمینه جدید به نظر می‌رسد، اقدام جنگنده‌های روسی در حمله به پایگاه نظامی التنف است. این اتفاق هشداری شدید به شمار می‌آید که برای اولین بار رخ داد. اینکه آیا روسیه در حمله موشکی بسیج مردمی عراق در اکتبر سال ۲۰۲۱ به این پایگاه نقش داشته، احتمال بسیار ضعیفی است.

حمله به پایگاه التنف، هشدار عملی به دولت آمریکا 

بعید نیست هدف قرار دادن پایگاه التنف، هشدار عملی به دولت آمریکا باشد. هشدار به اینکه در پی عملی کردن وعده خود برای تجهیز ارتش اوکراین به موشک‌های هیمارس نباشد. این نوع موشک‌ها قدرت تخریب بسیار بالایی دارند و پیش از این آمریکا از آن‌ها در جنگ عراق استفاده کرده بود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تهدید کرد اگر این موشک‌ها در مسیر اوکراین باشد آن‌ها را هدف قرار می‌دهیم و چنین اقدامی را به منزله مداخله آمریکا در جنگ می‌دانیم. این اتفاق می‌تواند موجب بروز درگیری نظامی مستقیم میان دو ابرقدرت شود، مرز‌های اوکراین به دقت تحت نظارت روسیه است و مسکو در این جنگ در میادین مختلف درگیری، برتری نظامی دارد.

آمریکا و همه کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) متعهد شده اند تا اوکراین را به هواپیما‌های جنگی، تانک و خودرو‌های زرهی مجهز کنند, اما به دو علت به این وعده عمل نشد‏:

۱-پرهیز از درگیری مستقیم با روسیه
۲-دشواری ارسال چنین محموله‌های سنگینی به اوکراین

مورد دوم به دلیل توانمندی روسیه در هدف قرار دادن چنین محموله‌هایی است. به همین علت کشور‌های عضو ناتو به ارسال سلاح سبک و موشک‌های دوش پرتاب به اوکراین مثل جاولین برای هدف قرار دادن تانک‌ها و استینگر به منظور مقابله با بالگرد‌ها و جنگنده‌ها بسنده کردند.

بر اساس ادعای رسانه های غربی پایگاه نظامی التنف موجب قطع ارتباط خطوط امدادی اصلی میان تهران- سوریه و لبنان از مسیر عراق شد که همین موضوع موجب شد ایران وهمپیمانانشان در پی آن باشند تا این خسارت را با تکیه بر فرودگاه بین المللی دمشق جبران کنند. این احتمال وجود دارد که حمله روسیه به پایگاه التنف پاسخی مستقیم به حمله علیه فرودگاه دمشق باشد؛ اگر چه بهانه حمله به التنف، بمب گذاری در مسیر نیرو‌های روسی به دست عناصر گروهی مسلح اعلام شد که از حمایت آمریکا بهره می‌برند.

رویارویی نظامی مستقیم میان روسیه و آمریکا در اوکراین یا سوریه بیش از هر زمانی محتمل است و به نظر می‌رسد سفر اخیر رهبران چند کشور اروپایی به کی یف تلاش برای جلوگیری از این اتفاق است. رهبران اروپایی در این سفر سعی کردند ولودیمیر زلنسکی را قانع کنند یا دست کم به او ابلاغ کنند که نیاز است برای حل مشکل، به خواسته‌های روسیه پاسخ مثبت دهد، یعنی در موضوع منطقه دنباس که یک پنجم خاک اوکراین را شامل می‌شود با روسیه کنار بیاید، از تلاش برای بازپس گیری شبه جزیره کریمه دست بردارد و از طرح خود برای پیوستن به پیمان ناتو عقب نشینی کند. هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا این ایده‌ها را در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، بیان کرده بود,، چون او بر این باور است که در این میدان غرب بازنده است، پس بهتر است سیاستی در پیش گرفته شود که زیان جنگ را کمتر می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
آمریکا = ترمیناتور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
مگه پرسپولیس استقلاله؟! دانشمندی والللا!
Germany
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
روسیه = ترسو
آخرین اخبار