دومین کنفرانس ملی "حقوق، فقه و فرهنگ" به میزبانی دانشگاه پیام نور شیراز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

سرپرست دانشگاه پیام نور فارس در ابتدای این مراسم با تقدیر از عوامل برگزاری دومین کنفرانس ملی حقوق، فقه و فرهنگ گفت: با توسعه رابطه دانشگاه با عرصه‌های اجتماعی، مسیر پیشرفت جامعه مبتنی بر ارزشهای اسلامی بیش از گذشته هموار شود.

محسن جاجرمی زاده به تعاریف حقوق، فقه و فرهنگ و لزوم ارتباط مناسب بین آنها اشاره و گفت: تنظیم روابط اجتماعی و قواعد نظم دهی جامعه را نمی‌توان صرفاً براساس سکولاریزم و عقل بنیادین بشر و بدون بهره گیری از تعالیم انبیا و اولیا تدوین کرد، چرا که براساس جهان بینی و ایدئولوژی اسلام معتقدیم خداوند بزرگترین مسیر تعالی بشر را توسط انبیا خصوصاً پیامبر عظیم الشان اسلام شکل داده و این تعالیم الهی است که می‌تواند قواعد و نظم بخشی اجتماعی، فردی و خانوادگی را به شیوه مطلوب ترسیم کند.

او از پژوهشگران و محققان خواست در تدوین مقالات و پژوهشها، به رویکرد فرهنگ اسلامی توجه لازم داشته باشند.

سید عیسی حسنی، معاون قضایی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به بروز برخی جرایم نوظهور، رویکرد اصلی قضایی باید به سمت پیشگیری از وقوع جرم باشد.

محمد مهدی صالحی، رئیس سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها کمک به دستگاه قضا و جامعه به منظور آسیب شناسی و ارائه راهکار است.بنابراین می‌طلبد که در این کنفرانس‌ها به بررسی چالش‌ها و آسیب‌های حقوق بپردازیم و راهکار لازم ارائه دهیم.

او گفت: یکی از موارد بروز فساد، قوانین و مقررات ناکارآمد هست. با توجه به تکنولوژی و پیشرفت جامعه نیازمند به روز رسانی قوانین ناکارآمد هستیم.

محمد قربان زاده، دبیر اجرایی این کنفرانس نیز گفت: پس از اعلام فراخوان، ۹۴۵ مقاله از سوی اساتید دانشگاه‌ها، قضات، وکلا و سایر محققان به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که از این تعداد ۶۹۱ مقاله مورد پذیرش داوران قرار گرفت و ۱۲ مقاله نیز برای ارائه به صورت شفاهی انتخاب شد.

او همچنین از انتشار کتابچه مجموعه مقالات کنفرانس خبر داد و گفت: در سال آینده شاهد برگزاری سومین کنفرانس ملی حقوق، فقه و فرهنگ باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار