معاون سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

۶۵ درصد از کشت آبی استان همدان به غلات اختصاص دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از ۱۸۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی آبی استان ۶۵ درصد زیر کشت غلات رفته است.

شهرام پرورش گفت: از ۶۳۰ هزار زمین های زیر کشت محصولات کشاورزی استان همدان ۷۰ درصد آن به کشت دیم و ۳۰ درصد به کشت آبی محصولات زراعی اختصاص دارد.

 از ۱۸۰ هزار اراضی زراعی کشت آبی استان ۶۵ درصد زیر کشت محصولات راهبردی غلات گندم، جو و کلزا رفته است.

او می‌گوید: بعد از کشت غلات ما در استان همدان سیب زمینی، چغندر قند و ذرت را در اولویت کشت بر اساس برنامه ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی قرار داده ایم و این امر به دلیل قرار داشتن سیب زمینی بعد از گندم و برنج در زنجیره غذایی مردم است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: همان گونه که شهر‌های شمالی کشور بخش زیادی از برنج همه مردم را تامین می‌کنند بر اساس سند راهبردی کشاورزی ما هم بخش زیادی از سیب زمینی کشور را تولید می‌کنیم.

به گفته پرورش در استان همدان تنها ۳ تا ۴ درصد محصولات جالیزی در زمین‌های کشاورزی کشت می‌شود که برای کشت با بهره وری بیشتر و کم آب بودن آن‌ها برنامه‌هایی را اجرا کرده ایم.

او گفت: ما در استان همدان به منظور کاهش مصرف آب و پایین آوردن سطح زیر کشت سیب زمینی کشت محصولات نشایی را در دستور کار دار یم، آبیاری‌ها را هم با آبیاری نوین جایگزین کرده ایم و با کشت محصولات با ارقام بذر اصلاح نژاد شده میانگین برداشت محصول را افزایش داده ایم.

۳۰ درصد اشتغال استان همدان در گرو کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۳۰ درصد اقتصاد استان در بخش کشاورزی است و ما با تامین بذر، کود، سم، نهاده‌های کشاورزی و دامی، ماشین آلات و جایگاه‌های مناسب عرضه محصول در تلاشیم هم میانگین تولیدو هم سودآوری را برای کشاورزان بالا ببریم.

غلامحسین تقوی افزود: ما در محصول سیب زمینی طی ۱۰ سال گذشته سطح زیر کشت را از ۲۸ هزار هکتار به ۲۰ هزار هکتار رسانده ایم تا اراضی زیر کشت را به سمت محصولات کم آب بر برده شود و جایگزین آن‌ها محصولات راهبردی دانه روغنی کلزا کاشته شود.

او می‌گوید: ما اگر چه سطح زیر کشت سیب زمینی را کاهش دادیم، اما با اصلاح نژاد بذر توانسته ایم مانند سال‌های قبل برداشت سیب زمینی داشته باشیم و میانگین برداشت سیب زمینی را در هر هکتار را از ۳۸ تن به ۴۳ تن برسانیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار