معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در روایات و احادیث مربوط به حوزه سبک زندگی باید اجتهاد، تحلیل و تطبیق با فضا و الزامات روزِ جامعه انجام شود.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شیخ الاسلامی در کارگاه مجازی «بهارمعنویت» که توسط اداره فضای مجازی هنری و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد گفت: اجتهاد در روایات سبک زندگی بسیار مهم است،  پافشاری در اصول به معنای اصرار بر آداب نیست و ما ضعف در این عرصه داریم در واقع در روایات و احادیث مربوط به حوزه سبک زندگی باید اجتهاد، تحلیل و تطبیق با فضا و الزامات روزِ جامعه انجام شود.

معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می گوید: سبک زندگی یک فرد، در اصل مجموعه انتخاب‌های او است؛ در واقع فارغ از ماهیت انتخاب‌ها، سبک زندگی، منظومه منظم انتخاب‌های فرد است، البته منظور از انتخاب همه انتخاب‌های یک شخص نیست بلکه انتخاب‌هایی با سه ویژگی در این تعریف مد نظر هستند.

به گفته او اگر تمام تعاریف سبک زندگی را کنار هم بگذاریم خواهیم دید که عنصر مشترک همه این تعاریف انتخاب است و مسئله محوری دین هم انتخاب و اختیار انسان است، ویژگی انسان در دین انتخابگری اوست همانطور که امروز در تعریف انسان مدرن تاکید بر انتخاب و عاملیت مشهود است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ الاسلامی معتقد است فعالان در حوزه سبک زندگی اسلامی از متون اسلامی به عنوان منبع استفاده می‌کنند، اما با سه آسیب جدی مواجه می‌شوند؛ اولین آسیب اینکه بسیاری از این افراد اساسا به سند روایات دقت نمی‌کنند که این آسیب بسیار خطرناکی است؛ آنچه فقه به آن توجه میکند واجبات و محرمات است و در حوزه مستحبات، مباهات و مکروهات قائل به تسامح است در حالیکه حوزه سبک زندگی دقیقا در همین مقولات است، یعنی درست جایی که تاریخ فقه به آن حساس نبوده، بیشترین مواد، منابع و مصالح سبک زندگی را تأمین می‌کند.

او گفت کتاب حلیه المتقین به نوعی کتاب سبک زندگی است، اما برخی روایات آن وهن دین است و دیگر اینکه بعضا در یک صفحه سه روایت معارض با یکدیگر وجود دارد، در سایر کتب نیز محقق جمعی از این روایات بدون سند معتبر را تحت عنوان کتاب سبک زندگی و تربیت جمع‌آوری کرده است و این خطری جدی است که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود.

معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می گوید: چاپ کتب روایی درباره سبک زندگی بدون توضیح، تحلیل و به روزآوری اگر آسیب زننده نباشد قطعا کمکی هم نخواهد کرد.

به گفته او اجتهاد در روایات سبک زندگی بسیار مهم است، پافشاری در اصول به معنای اصرار بر آداب نیست و ما ضعف در این عرصه داریم در واقع در روایات و احادیث مربوط به حوزه سبک زندگی باید اجتهاد، تحلیل و تطبیق با فضا و الزامات روزِ جامعه انجام شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ الاسلامی گفت: محوریت انتخاب در تعریف سبک زندگی به این معنا است که سبک زندگی زمانی اسلامی می‌شود که انتخاب‌های ما دینی و اسلامی شود، در واقع باید نظام اولویت دهی و نظام انتخابگری تصحیح شود

به گفته او متاسفانه برخی افراد فعال در حوزه سبک زندگی اسلامی اجتهاد نداشته و مجموعه‌ای از روایات تکراری را جمع‌آوری و چاپ می‌کنند در حالیکه اغلب این مطالب نه سبک زندگی که مجموعه روایت و مجموعه احادیث گردآوری شده است و اینجاست که لزوم پرداخت به مسئله سبک زندگی به صورت مستقل و لزوم تربیت طلبه سبک زندگی مشخص می‌شود، باید توجه داشته باشیم که سبک زندگی فقه یا اخلاق نیست بلکه هویت مستقل دارد؛ سبک زندگی اسلامی استفاده کردن یا نکردن چادر نیست بلکه تنظیم ملاک و نظام انتخابگری است که البته آن نظام دینی، پوشش چادر را تایید می‌کند، اما تا زمانی که نظام اولویت دهی را اصلاح نکنیم، حتی استفاده از چادر هم سبک زندگی را اسلامی نخواهد کرد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.