کاهش ۳۰ درصدی حجم تالاب‌های لرستان

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: کاهش منابع آبی و بروز خشکسالی‌های پی در پی در استان موجب خشک شدن و کاهش حجم ۳۰ درصدی تالاب‌ها شده است.

نبی الله قائد رحمت گفت: از مجموع تالاب‌های ۱۱ گانه شهرستان پلدختر هشت تالاب دایمی هستند که اکنون تالاب‌های پیکه، گوری بلمک و زردآبه خشک شده اند و این در حالی است که تالاب گوری بلمک امسال برای نخستین بار در طی سالیان گذشته خشک شده است.

او گفت: بیشتر تالاب‌های استان بین ۲۵ تا ۳۰ درصد با کاهش حجم مواجه شده اند، تالاب تنوردر دورد امسال پیش از موعد همیشگی خشک شده و تالاب بیشه دالان بروجرد نیز براساس مشاهدات و بازدید‌های اخیر کارشناسان این اداره کل ۳۰ درصد کاهش حجم داشته است.

قائدرحمت گفت: تالاب مصنوعی خروسان ازنا نیز از ۱۲.۷ هکتار به ۱۰.۷ هکتار کاهش یافته است.

او گفت: اکنون رودخانه چغلوندی خشک و رودخانه‌های هرو و قلعه سنگی نیز در حال خشک شدن هستند، وضعیت موجود منابع آبی استان در شرایط مناسبی قرار ندارد و دستگاه‌های آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان همکاری لازم را در این راستا محیط زیست استان انجام ندادند چراکه رعایت الگوی کشت و جلدگیری از کشت‌های آب دوست در حاشیه رودخانه‌ها و تالاب‌ها ممنوع است و از طرفی موتور تلمبه‌های غیر مجاز نیز در سطح استان جمع آوری نشده است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در صورت تداوم این روند طی چند سال اینده چشمه‌های استان نیز خشک خواهند شد و تخت فشار قرار دادن آبخوان استان حاصلی جز از بین رفتن منابع آبی استان نخواهد داشت.

کمبود نزولات جوی و زهکشی‌های انجام شده در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سبب شده که آب این تالاب‌ها خارج شود و سبب خشکیدگی آن شوند.
تالاب گوری بلمک پلدختر و تنودر دورود به دلیل رهکشی‌ها برای تغییر کاربری و استفاده کشاورزی و پرورش آبزیان خشک شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.