برخی از اپیدمیولوژیست‌ها گمانه زدند که مسمومیت دانشجویان در خوابگاه‌ها ممکن است یکی از پیامد‌های فراگیری کرونا باشد.

مسمومیت ۴۰ دختر دانشجو در خوابگاه دانشجویی وابسته به دانشگاه فرهنگیان، مسمومیت ۲۲ دانشجوی خوابگاه دیگر در مرزداران تهران، مسمومیت ۳۸ دانشجو در خوابگاه شماره یک دانشگاه امام صادق (ع) و حالا مسمومیت ۵۰ دانشجو در دانشگاه زنجان. همه این اتفاقات مشابه در فاصله یک‌ماهه افتاده، اما در همین فاصله فرضیه‌های بسیار متفاوتی عنوان شده است.

در این میان حتی برخی از اپیدمیولوژیست‌ها گمانه زدند که این اتفاق ممکن است یکی از پیامد‌های فراگیری کرونا باشد البته که خیلی زود اورژانس اعلام کرد این اظهارنظر اشتباه است و این اتفاق به دلیل مسمومیت‌های غذایی بوده‌است! ماجرا، اما به اینجا ختم نشد چرا که سریال مسمومیت‌ها ادامه پیدا کرد و فرضیه مسمومیت غذایی در تکرار یک ماهه این اتفاق کمی دور از ذهن بود. توالی مکرر این اتفاق برخی از کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت را بر سه دلیل اصلی متصور کرد؛ اولی همان مسمومیت غذایی و آلودگی میکروبی غذای سلف سرویس دانشگاه بود. فرضیه دوم وجود ویروس گوارشی و مورد سوم ترکیبی از دو موضوع فوق که همه این موارد با دقت پیگیری خواهد شد، اما در این میان یک مسأله مهم وجود دارد که از زبان دکتر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست مطرح شده است.

او می‌گوید: حکم دادن به‌دلیل تداوم این اتفاق به این سرعت نمی‌تواند استناد درست پزشکی داشته باشد و برای فهم این موضوع باید داده‌های درست و شفاف به‌دست آمده را در اختیار کارشناسان این حوزه قرار داد. او معتقد است: مطرح شدن فرضیه‌ها در چرایی این موضوع می‌تواند آسیب مهمی به اعتماد عمومی مردم داشته باشد و مضراتش بیش از محسنات آن است. موضوع مورد اشاره دکتر یونسیان وقتی مهم می‌شود که بدانیم وزارت بهداشت و درمان عموما در رابطه با دلایل و تحقیقات پیرامون این موضوع چندان شفافیت نداشته و نبود شفافیت در این موضوع راه را برای شایعات فراهم می‌کند؛ این‌که بسیاری از بیماری‌ها از‌جمله کرونا می‌تواند زمینه‌ای برای بروز بیماری‌های دیگر داشته باشد نه تنها دور از ذهن نیست بلکه به نوعی معمول است، اما این موضوع تنها یک فرضیه علمی است و اثبات آن به پایش و پژوهش در داده‌های آماری به‌دست آمده از همه این مسمومیت‌ها نیاز دارد. اما رسانه‌ای شدن یک فرضیه پیش از اثبات، هیچ آورده‌ای جز تباهی اعتماد عمومی ندارد.

منبع: جام‌جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.