رئیس نظام پرستاری همدان گفت: همدان با مشکل جدی کمبود پرستار مواجه است.

هادی زرینی گفت: مردادماه نیرو‌های طرحی زیادی از سیستم خارج می‌شوند و اگر جایگزینی برای این نیرو‌ها نباشد سیستم بهداشت و درمان همدان با چالش مواجه خواهد شد.

به گفت او در ایام کرونا پرستاران همدان با تلاش و ایثار بسیار برای عبور از بحران کمک کردند که تعدادی از نیرو‌ها در این ایام شرکتی و تعدادی نیز طرحی بودند.

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: دوران کرونا کار تعدادی از پرستاران طرحی تمام شده بود، اما به خاطر نیاز شدید بیمارستان‌ها، وزارت بهداشت از طریق «تمدید طرح» آن‌ها را در سیستم نگاه داشت.

زرینی گفت: هر ۶ ماه یک بار طرح این پرستاران تمدید و در مجموع پنج و نیم سال به خاطر نیاز به کار گرفته شدند.

او گفت: در اوج کرونا «تمدید طرح» نیز نتوانست نیاز‌ها را کامل برطرف کند چراکه مشکل کمبود پرستار کشوری است.

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: طرح دیگری به نام «پرستاران ۸۹ روزه» اجرا شد که افرادی داوطلبانه با حقوق و ساعات اضافه‌کاری بسیار کم به کار گرفته شدند.

زرینی گفت: به پرستاران قول داده شد تبدیل وضعیت می‌شوند و استخدام، اما متاسفانه محقق نشد و هیچ کدام از وعده‌های داده شده در ایام کرونا از سوی مسوولان عملی نشده است.

به گفت او  این پرستاران عنوان می‌کنند زمانی که به آن‌ها نیاز بود، قانونی ایجاد کردند که آن‌ها را به کار بگیرند، اما حالا که بحران رفع شده با این استدلال که قانون اجازه نمی‌دهد، زیر بار قولی که داده بودند، نمی‌روند.

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: سوال پرستاران این است که چرا آن موقع قانون اجازه می‌داد که مرتب تمدید طرح صورت می‌گرفت.

زرینی در ادامه گفت: برای فردی که پنج سال حق بیمه واریز شود قاعدتا امروز باید نیروی پیمانی و قراردادی شود.

رئیس نظام پرستاری همدان با بیان اینکه دوگانگی در رفتار وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس وجود دارد و مشکل رفع نشده است، گفت: مردادماه موعد تمدید نیرو‌های طرحی در همدان به پایان می‌رسد و افراد زیادی از سیستم خارج می‌شوند که اگر جایگزینی برای آن‌ها نباشد قطعا سیستم بهداشت و درمان همدان با چالش مواجه خواهد شد.

او  گفت: عنوان شده که امسال در گروه پرستاری ۲۲ هزار نفر استخدام خواهد داشت که هنوز زمان آزمون و مصاحبه مشخص نیست.

زرینی گفت: تجربه نشان داده در اوج کرونا حداقل هشت ماه طول کشید تا نخستین نیروها، وارد سیستم درمان شوند و امروز که شرایط عادی است و گفته شده قرار است آزمون برگزار شود قطعا جذب زمان‌بر خواهد بود و برخی حداقل یک سال بیکار خواهند شد.

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: با توجه به کمبود شدید نیروی پرستار جذب آن‌ها باید سرعت گیرد.

او گفت: متاسفانه با این وضعیت امنیت شغلی وجود ندارد و همکاران شرایط کار را با کشور‌هایی مقایسه می‌کنند که در آنجا شرایط خیلی آسان شده است.

راه جلوگیری از مهاجرت پرستاران؛ ایجاد امنیت شغلی و استخدام است

رئیس نظام پرستاری همدان با تاکید به اینکه از کم‌کاری مسوولان، کشور‌های حوزه خلیج فارس و اروپایی سوء استفاده کرده و به راحتی نیرو‌های ما را جذب سیستم خود می‌کنند گفت: مهاجرت پرستاران معضلی شده که در همدان هم وجود دارد و راه حل آن جذب است.

او گفت: بخشی از نیرو‌ها به دلایل دیگری از کشور خارج می‌شوند، اما بخشی به دلیل کار می‌روند که اگر این افراد اگر در کشور خود امنیت شغلی داشته باشند قطعا ماندگار خواهند شد و به مردم خود خدمت خواهند کرد.

زرینی با اشاره به اینکه مرحله‌ای از مهاجرت پرستاران به نظام پرستاری مربوط می‌شود و آن زمانی است که ما مدارک آن‌ها را تایید و شماره نظام می‌دهیم گفت: اردیبهشت امسال چهار نفر برای مهاجرت به نظام پرستاری مراجعه کرده‌اند.

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: خردادماه نیز سه نفر درخواست مهاجرت داشتند که هنوز تاییدیه نگرفتند، اما در هر صورت پدیده مهاجرت وجود دارد و رو به افزایش است.

او گفت: تأکید می‌کنم راه جلوگیری از مهاجرت ایجاد امنیت شغلی و استخدام است.

زرینی گفت: جایگاه سازمانی خالی نیز در کشور وجود دارد و راحت می‌توان نیرو‌ها را جذب کرد.

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: طبق اعلام معاون توسعه وزارت بهداشت ۳۸۰ هزار پست خالی در وزارت وجود دارد که طبق برآورد نیز ۲۰۰ هزار نفر پرستار در کشور کمبود است تا به استاندارد خاورمیانه برسیم، نیروی کار هم وجود دارد، اما متاسفانه جذب نمی‌کنند.

او گفت: با توجه به کمبود نیرو پرستار آموزش نیرو‌هایی را آغاز کردند تا ظرفیت گروه پرستاری و پزشکی را افزایش دهند.

زرینی گفت:  این جریان کیفیت کار را ارتقا نخواهد داد چراکه حتی در حال حاضر هم با چالش آموزش مواجه هستیم و کیفیت لازم وجود ندارد.

رئیس نظام پرستاری همدان گفت: متاسفانه به جای حل مشکل افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت گروه پرستاری را مورد توجه قرار می‌دهند که منجر به کاهش کیفیت آموزش می‌شود.

او گفت: در چهار سال آینده اگر این افرادی که امروز آموزش می‌بینند امنیت شغلی نداشته باشند قطعا به فکر مهاجرت می‌افتند بنابراین باید زیرساخت لازم فراهم شود.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار