دهشیری گفت: به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان یزد و جلوگیری از تبعات منفی طرح تفکیک بین متهم و مجرم اجرایی می‌شود.

غلامعلی دهشیری گفت: یکی از برنامه های تخصصی این سازمان بازخوانی اندیشه علمی و تفکر جهادی شهید بهشتی برای مدیران استان است که به منظور اجرای این برنامه تخصصی یکی از اساتید از مرکز در شورای اداری استان حضور می‌یابد.

رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت: یکی از سرفصل‌های مهم در هر نظام حاکمیتی جلب اعتماد عمومی است و آن چیزی که در این زمینه اهمیت دارد این است که داده‌هایی که در درون یک نظام است با آنچه که در بیرون با اهداف کلان نظام است انطباق داشته باشد و همین موارد می‌تواند در تضعیف یا ارتقا اعتماد به یک سازمان موثر باشد.

به گفته دهشیری: کاهش جمعیت کیفری زندان یکی از برنامه‌های سند تحول قضایی است که هر چه جمعیت زندان کاهش یابد برنامه اصلاح و تربیت به نحو بهتری ارئه می‌شود.

غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد به مناسبت هفته قوه قضاییه در اولین نشست از سلسله نشست‌های خبری دومین جشنواره عدلیه و رسانه استان یزد این مطالب ر ابیان کرد.

رئیس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت: به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در هفته قوه قضاییه طرح تفکیک بین متهم و مجرم نیز اجرایی می‌شود که این طرح کمک می‌کند متهم و مجرم سابقه دار در کنار هم قرار نگیرند و تبعات منفی حاصل نشود.

به گفته دهشیری ۵ جرمی که بیشترین آمار محکومیت‌ها را به خود اختصاص داده اند عبارتند از مواد مخدر، سرقت، جرائم علیه اشخاص و اطفال، محکومیت‌های مالی و حقوقی و جرائم علیه اموال و مالکیت هستند.

او گفت: از لحاظ جنسیتی ۹۹ و هفت دهم درصد زندانیان مرد و مابقی خانم هستند و از این تعداد زندانی نیز ۲۸ و چهار دهم درصد بومی یزد نیستند.

در زمینه فناوری و با توجه به اینکه ۵۰ درصد برنامه‌های سند تحول قضایی فناور پایه است یعنی استفاده از فناوری روز برای تسریع و تسهیل در رسیدگی به امور مردم اخیرا سامانه اعتبار سنجی شهادت شهود و مطلعین راه اندازی شده است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در پرونده‌های کیفری و پرونده‌های حقوقی شهادت شهود از ادله مهم است قضات ما می‌توانند با دسترسی به این سامانه از شهادت افراد در هر مکانی از کشور که در دستگاه قضایی ثبت شده باشد مطلع شوند که با راه اندازی این سامانه درصد شهادت‌های دروغ نیز کاهش می‌یابد.

دهشیری گفت: در زمینه دادرسی الکترونیکی رشد ۷۲ درصد را داشتیم یعنی با راه اندازی ۱۶ اتاق آنلاین دادرسی در زندان‌ها زمینه برقراری ارتباط قضات با زندانیان بدون اعزام آنان به جلسات دادسری مهیا شد که این امر در دوران کرونا اهمیت بسزایی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار