سومین فصل از کاوش‌های تخصصی باستان شناختی در محوطه تاریخی کهنه ماسوله آغاز شد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: سومین فصل از کاوش‌های تخصصی باستان شناختی در محوطه باستانی کهنه ماسوله شهرستان فومن از امروز آغاز شده است.

به گفته، ولی جهانی، فصل سوم کاوش‌های این محوطه با حضور هیأتی متخصص از باستان‌شناسان با هدف دستیابی به اطلاعاتی در خصوص وسعت تقریبی ماسوله قدیم، درک و شناسایی قدمت کهن‌ترین آثار موجود در این محوطه و علل احتمالی کوچ اهالی آن به شهر کنونی آغاز می‌شود.

محوطه تاریخی کهنه‌ماسوله در سال ۱۳۷۰ توسط هیأتی به سرپرستی علی‌اصغر مقری و در سال ۱۳۹۱ توسط هیأتی به سرپرستی زنده‌یاد بهروز همرنگ از باستان‌شناسان برجسته و فقید گیلانی مورد کاوش قرار گرفت و نتیجه این کاوش‌ها، کشف آثاری متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجری قمری شامل بقایایی از بنا‌های مسکونی، کارگاه‌های ذوب فلز، استحصال و ساخت ادوات فلزی (چلنگری) و سفالینه‌های لعاب‌دار مربوط به دوران سلجوقی از این محوطه بوده است.

این فصل از پژوهش‌ها در راستای برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در مسیر ثبت منظر فرهنگی- تاریخی شهر ماسوله در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو است.

محوطه کهنه‌ماسوله که در ۱۰ کیلومتری شمال غرب شهر تاریخی ماسوله قرار دارد در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۳۸۵ با شماره ۱۵۶۶۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و آثار معماری شناسایی‌شده در این منطقه شامل فضا‌هایی کوچک، مربع‌شکل و تو در تو است که گمان می‌رود با کاربری مسکونی و کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفته و بر اساس مستندات موجود زلزله سال ۸۹۰ هجری قمری و شیوع طاعون در سال ۹۴۳ هجری قمری از دلایل احتمالی مهاجرت مردم کهنه‌ماسوله به محل فعلی این شهر تاریخی به شمار می‌رود و امید است با انجام کاوش‌های جدید بتوان به شواهد جدیدی از علت این مهاجرت دست یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.