چالش گویندگی مردمی رادیو صبا در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد و شرکت‌کنندگان خود را در معرض ارزیابی داوران قرار دادند.

روز گذشته مرحله دوم چالش گویندگی مردمی رادیو صبا در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. شرکت‌کنندگانی که موفق شده بودند مرحله اول تست را با موفقیت پشت سر بگذارند، این‌بار هم با متن‌های از قبل آماده شده در استودیو حضور داشتند. در این جمع حمیدرضا افتخاری، مدیر شبکه رادیو صبا، رضا عزتی، تهیه‌کننده تست صدا، مهدی ساعی، مدیر گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا و گویندگانی مانند مهبد قناعت پیشه، لاله جلال آبادی و فریبا باقری حضور داشتند.

بعد از گویندگی هر شرکت‌کننده، داوران نکاتی را مانند تقویت صدا، معایب صداسازی و استفاده از لحن کلمات به آن‌ها متذکر می‌شدند.

رادیو

توجه به برجسته‌خوانی و ادای صحیح معنای واژه‌ها

لاله جلال آبادی، یکی از داوران تست صدا در تذکر به شرکت‌کننده‌ای گفت: باید به برجسته‌خوانی و ادای صحیح معنای باطنی کلمات توجه کرد.

فریبا باقری هم از دیگر داوران تست گویندگی درباره معایب صداسازی گفت: صداسازی در متن‌های طولانی به کارمان نمی‌آید؛ چون هم تصنعی است و هم کنترلش از دستمان خارج می‌شود.


سواد اولیه گویندگی رمز ورود به تست گویندگی در رادیو

در ادامه، حمیدرضا افتخاری، مدیر شبکه رادیو صبا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: منظور از چالش گویندگی این است که هر کسی برای تست صدا، سواد اولیه گویندگی را داشته باشد. از آنجایی که گویندگی ویترین رادیوست، بنابراین همیشه در حوزه گویندگی این سخت‌گیری‌ها بوده است.

به گفته مدیر شبکه رادیو صبا، گوینده باید شاخص‌های مختلفی از جمله کیفیت صدا، تسلط به متن، توجه به قواعد زبان فارسی و سواد رسانه‌ای داشته باشد، تا مدعی شود که می‌تواند گوینده شود. بعد از این شرایط، صدا باید با حضور اساتید فن بیان و گویندگی تمرین داده شود.

علاقه‌مندان به گویندگی در رادیو می‌توانند از این فرصت‌های تست گویندگی استفاده کنند و به گفته افتخاری، استعداد‌های گویندگی از دل این شبکه‌ها و تست‌ها شناسایی می‌شوند.

توانمندی در خوانش کتاب صوتی، اولویت اول برنامه صباگو

مهدی ساعی هم مدیر گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا گفت: در تست رادیو صبا به توانمندی افراد در خوانش کتاب‌های صوتی توجه شده است. ممکن است فردی صدای خوبی داشته باشد، اما نتواند محتوای متن را درک کند.

تمایل رسانه‌ها و تهیه‌کنندگان از آیتم‌سازی

به گفته ساعی، تمامی رسانه‌ها به این سمت حرکت می‌کنند که اگر فردی صدای خوبی دارد، در نوشتن، گویندگی و تهیه‌کنندگی هم خود را توانمند نشان دهد، تا بتواند محتوای تولیدی خود را در قالب بسته ارائه دهد که به آن آیتم‌سازی می‌گوییم.

رادیو

۲۵ اردیبهشت بود که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، آزمون تست صدا از شرکت‌کنندگان گرفته شد. این تست بنا به دستور علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی و حمیدرضا افتخاری، مدیر شبکه رادیویی صبا بود و از این آزمون، ۷۳ نفر وارد مرحله دوم  چالش گویندگی شدند.

برنامه «صباگو» با محوریت صدا‌های شرکت‌کنندگان روی آنتن رادیو صبا

حالا قرار است برنامه «صباگو» شروع کار خود را با این چالش گویندگی آغاز کند و از صدا‌های شرکت‌کنندگانی استفاده کند که به مرحله دوم چالش گویندگی مردمی ورود کرده‌اند.

گزارش از نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۱ تير ۱۴۰۱
آخی برنامه خانم آجودانی بود چقدر هم خوش اخلاق و مهربون باهامون برخورد میکردن همیشه یه عالمه انرژی مثبت منتقل میکردن خداکنه الانم سری جدیدش مثل قبلی باشه