مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: حفظ میراث ملموس و ناملموس هورامان یکی از مهمترین دغدغه‌ها و برنامه‌های این اداره‌کل است.

یعقوب گویلیان شامگاه در دیدار با انجمن قلم و فعالان منطقه هورامان، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید مردادماه سال گذشته منظر فرهنگی هورامان به‌عنوان بیست‌و‌ششمین میراث جهانی ایران ثبت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان می گوید: این افتخار حاصل تلاش و کوشش مردمان هنرمند و سختکوش این منطقه بود که توانستند گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار هورامان را نمایان کنند.

گویلیان گفت: هورامان دربردارنده قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب‌ورسوم و نماد‌های فرهنگی ویژه است، منطقه‌ای که همه عناصر اصلی آن در دامان طبیعت خلق می‌شود.

او می گوید: معماری روستا‌های موجود در این منطقه با انطباق بر شیب‌ها به شکل پلکانی شکل گرفته است که نشان از هم‌نشینی مسالمت‌آمیز عوامل طبیعی و انسان‌ساخت، دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با تاکید بر اینکه بافت و اصالت روستا‌های هورامان باید با توجه به معماری و نماد‌های منطقه حفظ شود، گفت: باید دهیاران این روستا‌ها نگاه ویژه‌تری به بافت و جایگاه روستا‌های این منطقه داشته باشند تا ظرفیت‌های توسعه هورامان ماهیت خود را از دست ندهند.

گویلیان گفت: امیدواریم با پیوند و هم‌افزایی میان دو استان کردستان و کرمانشاه و همچنین مردم این منطقه بتوانیم معرفی صحیحی از ظرفیت‌های بی‌نظیر منظر فرهنگی هورامان داشته باشیم.

برگزاری سمینار‌ها و نشست‌های علمی، بهره‌گیری از دانش بومی مردم منطقه هورامان، برگزاری کمیته و کارگاه‌های آموزشی برای ائمه جماعت، دهیاران و مردم منطقه، اسنفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، لزوم تمرکززدایی و حفظ بافت تاریخی منطقه از جمله مهمترین مواردی بود که در این جلسه بر آن‌ها تاکید شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار