کرسی علمی ترویجی آسیب شناسی رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان با موضوع مطالعه موردی مرنجاب برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان در کرسی علمی ترویجی آسیب شناسی رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان با موضوع مطالعه موردی مرنجاب گفت: سهم ایران در حوزه تولید ناخالص ملی در حوزه گردشگری  بسیار ناچیز و یک درصد در حالیکه کشور ما جزء ۱۰ کشور برتر در حوزه پتانسیل‌های گردشگری است.

احمد دانایی‌نیا گفت: بحث و بررسی و آسیب شناسی این موضوع با رصد کارشناسان و مسئولان مربوطه در حوزه رقابت پذیری و مباحث گردشگری و گردش پذیری روی چهار محور ضروری است.

او می‌گوید: هر منطقه کشوری برای ورود به حوزه گردشگری در مرحله اول نیازمند شناخت توانمندسازی در زمینه بستر‌های محیطی و نوع موقعیت خود است.

به گفته او، تعریف جامع و مشخصی در حوزه سیاست‌های گردشگری برای منطقه کاشان وجود  ندارد و تعارض منافع نیز در این موضوع وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: توجه به شناسایی جاذبه‌های میراث روستایی، تامل برای به فعلیت رساندن زیرساخت‌های بالقوه در کاشان و توجه به چالش اساسی این زیرساخت‌ها ضروری است.

دانایی‌نیا گفت: با توجه به اینکه گردشگری موجب صلح جهانی، عامل تفاهم و وحدت ملت‌ها می‌شود، توجه به مدیریت منابع در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری روی مدیریت منابع انسانی را به عنوان یکی از منابع حوزه گردشگری می‌طلبد.


لزوم ظرفیت‌های حوزه گردشگری و مراکز علمی


رئیس دانشگاه کاشان نیز با قدردانی از برگزار کنندگان کرسی‌های علمی ترویجی گفت: برگزاری کرسی‌های علمی با عناوین و موضوعات مختلف از جمله اتاق فکر موجب سیاست گذاری و برنامه ریزی در عرصه‌های مختلف می‌شود.

عباس کتابی گفت: نیاز ما کارشناسی و بحث و بررسی موضوعات با طرح ایده‌های نو برای ظرفیت‌های حوزه گردشگری و ظرفیت‌های علمی  دانشگاه کاشان در توسعه و رونق صنعت گردشگری است.

او می‌گوید: استمرار نشست‌ها و کرسی‌های علمی مفید فایده و نقطه شروعی برای توسعه بحث گردشگری منطقه است.

رئیس دانشگاه کاشان گفت:  نقش دانشگاه در خدمت به جامعه و مردم با توجه به مسئولیت اجتماعی توسعه منطقه کاشان را در کشور بیشتر فراهم می‌کند.


آسیب شناسی رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان


دکتر قدرتیان نیز در این نشست با ارائه گزارشی در خصوص آسیب شناسی رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان گفت: پوشش گیاهی و متنوع، ریگ نوردی، شترسواری و شتردوانی و چاله سنبک ظرفیت‌های و پتانسیل‌های گردشگری منطقه کویر مرنجاب است که لزوم استفاده مطلوب از این ظرفیت‌ها را می‌طلبد.

او می‌گوید: آسیب شناسی و ارزیابی رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه مرنجاب و ارائه راهکار‌های پیشنهادی برای بهبود رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه مرنجاب ضروری است.

به گفته او، رقابت پذیری به معنای توانایی و عملکرد یک شرکت، یک بخش اقتصادی یا یک کشور در فروش و عرضه کالا و خدمات در یک بازار در مقایسه با دیگر کشور‌ها، زیربخش‌ها و کشور‌های حاضر در همان بازار است.

دکتر قدرتیان گفت: منابع طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی دو عامل اصلی گردشگری به عنوان شاخص‌های پدیده‌های طبیعی شگفت انگیز، شرایط بهداشتی محیطی متناسب با انتظارات گردشگران، جذابیت مناظر تاریخی و باستانی و جذابیت معماری در قعله مرنجاب و عرضه و ارائه صنایع دستی و غذا‌های متنوع محلی باید در نظر گرفته شود.

او می‌گوید: آمار گردشگران، حمایت دولت و سرمایه گذاری  از عوامل رقابت پذیری مقصد گردشگری است.

به گفته او، ایجاد یک نهاد هماهنگ کننده و همسو کننده سازمان‌های متعدد دارای نفع، مدیریت واحد برای هماهنگ سازی بخش‌ها با استقرار سازمانی منسجم، مقتدر و فعال آشنا در گردشگری منطقه مرنجاب مورد تاکید است.

دکتر قدرتی گفت: طراحی سامانه جایزه گردشگری برای فعالان گردشگری به تفکیک هتل‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های گردشگری و تورلیدرها، ارزیابی سالیانه فعالان گردشگری و اعطای جایزه به فعالان ممتاز و نوآور برای فعالان گردشگری منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

چهارمین کرسی علمی ترویجی آسیب شناسی رقابت پذیری مقصد گردشگری منطقه کاشان با موضوع مطالعه موردی، منطقه مرنجاب به دبیری احمد دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، ارائه دکتر سید عبدالجابر قدرتیان مدیر گروه بازگانی دانشگاه کاشان و همکاری مهندس عباس مسلمی نژاد فعال گردشگری به صورت حضوری و برخط در سالن سردار شهید سلیمانی دانشگاه کاشان برگزار شد.




در این نشست دکتر محسن شاطریان عضو هیات علمی گروه جغرافیا و گردشگری دانشگاه کاشان و محقق اکوتوریسم و دکتر رضا نوری شادمهانی نیز مدیر گروه باستان شناسی و مؤلف حوزه گردشگری به عنوان ناقد مطالب خود را بیان کردند.

 در این نشست معاون فرمانداری، رئیس شورای شهرستان آران و بیدگل و رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل و جمعی از دانشجویان و فعالان حوزه گردشگری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل حضور داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.