تجلیل از ۴۴ برگزیده ملی و استانی در حوزه کشاورزی استان قزوین

مراسم تجلیل از ۴۴ برگزیده ملی و استانی در حوزه کشاورزی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران برگزار شد.

رضا افلاطونی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در مراسم تجلیل از ۴۴ برگزیده ملی و استانی در حوزه کشاورزی استان قزوین گفت: هدف کشاورزان و دامداران باید استقلال و خودکفایی در حوزه تولید باشد.

هم اکنون واردکننده ۸۰ درصد نهاده‌های دامی هستیم و این وابستگی دست و پای کشاورز را گرفته است، بنابراین چشم کشاورز و دامدار ما نباید به مرز‌ها باشد تا مواد اولیه از خارج وارد کند.

 اگر در همین بخش کشاورزی با کمک روش دانش بنیان میزان تولیدات را چندبرابر کنیم، این هزینه‌های اولیه با ارزش افزوده بسیار بالایی همراه خواهد شد.

وی در خصوص کاهش سطح آب گفت: دبی آب و سطح آب‌های زیرزمینی نسبت به گذشته کاهش یافته است، باید از شرایط پیش آمده به نحو مطلوب استفاده کرد و بیش از گذشته از سامانه‌های نوین آبیاری بهره برد.

 هم اکنون ۶۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در استان قزوین انجام شده است و باید این روند برای ۶۳۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان عملیاتی شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین هم گفت: کشاورزی درست و صحیح و استفاده مطلوب از منابع برای افزایش تولید و توان اقتصادی کشور رعایت تقوای الهی است.

 بی تقوایی فقط در رفتار و کردار نیست بلکه اسراف در حوزه آب و تولید نیز بی تقوایی محسوب می‌شود.

 در همین استان قزوین و در منطقه الموت که زمانی مرجع گیاهان و تولیدات محصول کشاورزی محسوب می‌شد، اکنون محصولات کشاورزی را از جای دیگر تامین می‌کنند، این روند باید تغییر و اصلاح پیدا کند.

 همت برای تولید بیشتر و حراست از زمین‌های مظلوم باید در دستور کار باشد، چون تغییر کاربری اراضی کشاورزی بلا‌های بسیاری در دشت قزوین ایجاد کرد و اگر لازم باشد باید اراضی تاراج شده به بخش کشاورزی برگردد.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک هم در این نشست گفت: برای استفاده بهینه و افزایش بهره وری در عرصه کشاورزی باید از تکنولوژی نوین استفاده کنیم ما باید هرکجا زمین قابلیت احیا دارد احیا کنیم.

سیاهکلی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی گفت: امروز جنگ اوکراین نمونه بارز این موضوع ست.

آبخوانداری و آبخیزداری را باید جدی بگیرید.

محمدبیگی دیگر نماینده استان هم گفت: باید کشاورزی خانواده محور باشد و در این زمینه نیازمند ترویج هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار