عضو شورای عالی محیط زیست کشور:

تالاب انزلی در حال مرگ نیست

مخدوم گفت: ادعای مرگ تالاب انزلی غیرعلمی است و احیای آن به برنامه‌ریزی صحیح نیاز دارد.

مجید مخدوم فرخنده، استاد دانشگاه و عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور در نشست تخصصی تالاب بین المللی انزلی، چالش‌ها و راهکار‌ها گفت: تالاب انزلی در حال مرگ نیست و احیای آن نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است.

به گفته او  مساحت تالاب انزلی در سال‌های گذشته به دلیل بهره کشی از ۱۹ هکتار به ۱۰ هکتار رسیده است.

این عضو شورای عالی محیط زیست می‌گوید: برنامه احیای تالاب انزلی در ۴ بخش تعیین راهکار، تعیین سازمان تشکیلاتی، تعیین بودجه و زمانبندی انجام شدنی است.

تالاب انزلی به دکانی برای سودجویی تبدیل شده است

جمشید منصوری، اکولوژیست و پرنده شناس کشور نیز در این نشست تخصصی گفت: برای نجات تالاب انز‌لی اول باید آن را حفظ کرد؛ هنوز نمی‌دانیم محدوده تالاب کجاست؟

به گفته او، در سال‌های گذشته بودجه زیادی برای تالاب صرف شد، ولی هیچ کاری برای احیای آن انجام نشد و این تالاب به دکانی برای سودجویی تبدیل شده است.

تالاب انزلی یکی از با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های حاضر و از تالاب‌های عضو کنوانسیون رامسر است که زیستگاه پرندگان و آبزیان ارزشمند استخوانی است و این تالاب از نظر اقتصادی، اجتماعی و گردشگری برای گیلان و کشور بسیار ارزشمند است.

 نشست تخصصی تالاب بین المللی انزلی، چالش‌ها و راهکار‌ها

فاضلاب خانگی، بزرگترین چالش تالاب انزلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در نشست تالاب بین المللی انزلی، چالش‌ها و راهکار‌ها گفت: ورود فاضلاب‌های خانگی بزرگترین چالش این تالاب است.

رضا زمانی گونه‌های مهاجم را یکی دیگر از چالش‌های تالاب انزلی اعلام کرد و گفت: ۷ هزار هکتار از استان گیلان درگیر گونه مهاجم سنبل آبی است که ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در این تالاب قرار دارد.

او از اجرای برنامه ۷ ساله احیای تالاب انزلی از سال ۹۹ خبر داد و گفت: مدیریت آبخیز، مدیریت رسوب و فاضلاب در این برنامه دیده شده و زیر کمیته‌هایی تشکیل شده است و امیدواریم روندی ایجاد شود که احیای تالاب انزلی سرعت گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.