محمدهادی ایمانیه در شورای آموزش و پرورش فارس که با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس برگزار شد، گفت: اولویت اول ما آموزش و پرورش است و برای رفع مشکلات آموزش و پرورش همه باید دست به دست هم دهیم.
او گفت: همه ما متعهد به رفع مشکلات نظام تعلیم و تربیت هستیم و از وزیر آموزش و پرورش خواست تا در این زمینه به استان فارس کمک کند.
استاندار فارس گفت: اگر به صورت ریشهای به مشکلات آموزش و پرورش رسیدگی نشود، سایر مشکلات جامعه نیز حل نخواهد شد.
ایمانیه کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش فارس را یکی از مشکلات مهم نرم افزای در این حوزه عنوان کرد و گفت: رفع این مشکل به صورت طبیعی باید از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود، اما متاسفانه ظرفیت موجود دانشگاه فرهنگیان در فارس شایسته این استان نیست.
او از آمادگی استان فارس برای رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: بزرگترین نیاز امروز ما در آموزش و پرورش تربیت نیروی انسانی توانمند است که میتوان با همکاری وزارت علوم در یک تعامل بین دو وزارت خانه و استان مشکل فضای فیزیکی دانشگاه فرهنگیان حل شود.
استاندار فارس گفت: میتوان از طریق مولد سازی امکانات موجود آموزش و پرورش، برای رفع مشکلات این حوزه استفاده کرد و در این زمینه نیز میتوان از افراد توانمند در سطح وزارت استفاده کرد که لازمه آن رفع موانع قانونی و ایجاد تسهیل در فرایندهای قانونی آن است.
ایمانیه گفت: با استفاده از ظرفیت مجمع خیرین مدرسه ساز، استفاده از اعتبارات استانداری و اعتبارات وزارت آموزش و پرورش، میتوان بیشتر مشکلات موجود در حوزه سخت افزاری آموزش و پرورش استان را برطرف کرد.
او گفت: در شان نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی است که به موازات آموزش، پرورش نیز حرکت داشته باشد.
استاندار فارس به اقدامات و ابتکارات انجام شده در شورای آموزش و پرورش فارس در رابطه با مدارس امین اشاره و گفت: با کمک نهادهای فرهنگی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، حوزههای علمیه و دفتر نماینده محترم، ولی فقیه در استان و شهرستانها، میتوان با هم افزایی در حوزه اعتقادی و مذهبی، الگوی مناسبی از مدارس فارس در سطح کشور ایجاد کرد.
ایمانیه همچنین در رابطه با هم افزایی در حوزه ورزش دانش آموزی و بهداشت و سلامت استان نیز گفت: لازم است تا امکانات بیشتری به این استان اختصاص یابد و تلاش میکنیم تا با همکاری نهادهای مختلف در سازمان ورزش و جوانان و علوم پزشکی، خدمات بیشتری به دانش آموزان و فرهنگیان فارس ارائه کنیم.
او همچنین گفت: باید تلاش کنیم تا با همکاری با دانشگاههای مختلف در سطح استان، کاری کنیم تا فارغ التحصیلان مدارس ما بتوانند قبل از پایان تحصیلات با حرفهای آشنا شده و وظعیت اشتغال آنها قبل از اتمام دوران تحصیل در مدرسه مشخص شده باشد.
ایجاد تجهیزات مناسب برای استقبال از فرهنگیان و دانش آموزان در سفر به استان فارس و تشکیل کمیته تصمیم گیری در رابطه با پژوهش در آموزش و پرورش استان در کنار سایر دانشگاههای فارس، با هدف جذب دانش آموزان و معلمان خلاق به نهضت پژوهش استان، از دیگرمواردی بود که استاندار فارس به آنها اشاره کرد.
محمدخلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در ادامه این جلسه گفت: در استان فارس ۶۱ هزار و دویست و چهل و دو نیروی انسانی وجود دارد و این استان با ۵۹ منطقه آموزشی بزرگترین آموزش و پرورش کشور از حیث تعداد مناطق آموزشی است.
او گفت: در فارس تعداد نهصد و چهل و یک هزار و دویست و چهار دانش آموز در چهل و سه هزار و نهصد و شصت کلاس درس مشغول تحصیل هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در این استان پنج هزار و هشتصد و شصت و یک مدرسه عادی داریم که از اینها هزار و نهصد و سی و چهار مدرسه عادی دولتی مختلط هستند که عمده این مدارس در دوره ابتدایی است.
عسکری گفت: باتوجه به اینکه دانش آموزان دختر در دوره ابتدایی به بلوغ میرسند این اختلاط مشکلاتی را نیز به وجود آورده است.
او گفت: از کل نه هزار و دویست و سی و شش مدرسه استان ۳ هزار و صد و هفتاد و نه مدرسه مختلط داریم که در کنار اینها تعداد صد و چهل و دو مدرسه شبانه روزی در استان وجود دارد که ۲۱ مدرسه شبانه روزی در حوزه عشایری دایر هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در فارس هنرستان شبانه روزی عشایری نداریم که ضرورت دارد یک هنرستان شبانه روزی پسرانه و یک هنرستان شبانه روزی دخترانه راه اندازی شود.
عسکری گفت: میانگین تراکم دانش اموزی استان ۲۳ و چهار دهم است و این رقم در شیراز با توجه به اینکه ۳۰ درصد دانش اموزان استان در این شهر تحصیل میکنند بسیار بیشتر است.