مطالعات تخمین می‌زنند که واکسن‌های کووید در سال گذشته جان نزدیک به ۲۰ میلیون نفر را نجات داده اند.

 

مدل‌سازی جدید محققان کالج لندن تخمین زده است که واکسن‌های کووید ۱۹ از حدود ۲۰ میلیون مرگ در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ جلوگیری کرده اند.

این مطالعه همچنین به این نتیجه رسید که اگر واکسن به طور عادلانه‌تر در سراسر جهان توزیع می‌شد، جان میلیون‌ها نفر دیگر در سال گذشته نجات می‌یافت.

تعیین کمیت تاثیر واکسیناسیون در سطح جهانی چالش برانگیز است؛ زیرا دسترسی به واکسن‌ها بین کشور‌ها متفاوت است. همان طور که داده‌های توالی ژنتیکی بسیار محدودی برای بسیاری از کشور‌ها در دسترس است، درک ما از انواع کووید ۱۹ در گردش بوده است.

نمی‌توان مستقیماً اندازه‌گیری تعداد مرگ و میر بدون واکسیناسیون را انجام داد. مدل‌سازی ریاضی ابزار مفیدی برای ارزیابی سناریو‌های جایگزین ارائه می‌دهد که ما نمی‌توانیم به طور مستقیم در زندگی واقعی آن‌ها را مشاهده کنیم.

مدل کامپیوتری مورد استفاده در این مطالعه ابتدا گزارش‌های مرگ و میر بیش از حد را از ۱۸۵ کشور و منطقه ردیابی کرد. سپس انتقال کووید ۱۹ در هر کشور به همراه نرخ واکسیناسیون فردی در کشور محاسبه شد. از این رو این مدل می‌تواند تخمین بزند که در هر کشوری که واکسن تولید کرده، در طول سال ۲۰۲۱ از چه تعداد مرگ و میر جلوگیری شده است.

به طور کلی، این مدل تخمین زده است که اگر واکسن تولید و توزیع نمی‌شد، تعداد مرگ و میر جهانی ناشی از کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱ به ۳۱.۴ میلیون نفر می‌رسید.

تعداد واقعی مرگ و میر در سال ۲۰۲۱، از جمله مرگ و میر‌های اضافی که رسماً به کووید ۱۹ نسبت داده نمی‌شوند، توسط این مدل ۱۱.۶ میلیون نفر تخمین زده شد، عددی که تقریباً بین تعداد رسمی مرگ و میر‌ها و تخمین‌های جدیدتر از اعداد به ۲۰ میلیون نفر است.

این بدان معنا است که این مدل تخمین می‌زند، واکسن‌ها احتمالا جان ۱۹.۸ میلیون نفر را در سال گذشته نجات داده‌اند.

نزدیک به ۸۰ درصد از زندگی‌هایی که با واکسن‌ها نجات داده شده اند به تاثیر مستقیم واکسن‌ها در کاهش احتمال بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان نسبت داده شده اند. چهار میلیون مرگ دیگر که در این مدل جلوگیری شد به دلیل کاهش انتقال مرتبط با واکسن بود.

اولیور واتسون، نویسنده اصلی این مطالعه، به‌ویژه از شکست ابتکار COVAX انتقاد می‌کند. طرحی جهانی که تلاش می‌کرد مطمئن شود کشور‌های کم‌درآمد تا پایان سال ۲۰۲۱ حداقل ۴۰ درصد واکسینه می‌شوند.

این مطالعه نشان داد که نزدیک به ۶۰۰،۰۰۰ کووید وجود دارد. اگر در سال ۲۰۲۱ به اهداف خود رسیده بود و واکسن‌ها در کشور‌هایی که دسترسی کمتری به مواد داشتند توزیع عادلانه‌تر می‌شد.

واتسون گفت: این ابتکار به این دلیل تنظیم شد که از همان اوایل مشخص بود، ارزش واکسن جهانی تنها راه خروج از همه گیری خواهد بود. یافته‌های ما نشان می‌دهند که احتمالاً جان میلیون‌ها نفر با در دسترس قرار دادن واکسن‌ها برای مردم در همه جا، صرف نظر از ثروتشان، نجات یافته است.

با این حال، می‌شد کار‌های بیشتری انجام داد. اگر اهداف تعیین‌شده توسط WHO (سازمان بهداشت جهانی) محقق می‌شد، تخمین می‌زنیم که تقریباً از هر ۵ نفر از جان باختگان تخمینی کووید ۱۹ در کشور‌های کم‌درآمد می‌توان از مرگ یک نفر جلوگیری کرد.

در نهایت این تخمین‌ها گواهی بر خواص باورنکردنی نجات دهنده زندگی واکسن‌های کووید ۱۹ است. این واکسن‌ها با سرعتی ساخته شدند که قبلاً در تحقیقات علمی دیده نشده بود و توزیع سریع آن در سال ۲۰۲۱ منجر به نجات جان میلیون‌ها نفر شد.

با این حال، این مطالعه به مناطقی اشاره می‌کند که باید در آینده بهبود یابند و میلیون‌ها نفر را در سال گذشته به دلیل مشکلات زیرساخت توزیع واکسن از دست دادند و مسائل مربوط به سهام کشور‌های ثروتمند که حجم زیادی از دوز را احتکار می‌کنند.

محققان در مطالعه جدید نتیجه گرفتند که مالکیت معنوی واکسن باید با سرعت بیشتری در آینده با فناوری بازتر و انتقال دانش پیرامون تولید و تخصیص واکسن به اشتراک گذاشته شود.

زیرساخت‌های توزیع و تحویل واکسن نیز باید در سراسر جهان گسترش یابد و برای بهبود تقاضای واکسن با اطلاعات نادرست مبارزه شود.

مطالعه جدید در مجله The Lancet Infectious Diseases منتشر شده است.

منبع: سایت نیو اطلس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار