رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس از تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه‌های صنعتی با هدف شناسایی توانمندی‌ها و قابلیت‌های استان و پرورش استعداد‌ها خبر داد.

محمد جامعی در آیین افتتاح کنسرسیوم صنایع خودرو، صنایع شیمیایی، مکانیک و پوشاک که به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان فارس برگزار شد، گفت: در پرتو تعامل و همکاری‌های فرادستگاهی به این نتیجه خواهیم رسید که در دانشگاه چه رشته‌هایی را برای تحصیل و دانش افزایی جوانان ایجاد کنیم.

او گفت: همگرایی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و بخش‌های صنعتی به توسعه و پیشرفت کشور خواهد انجامید، تلاش‌های زیادی انجام شد تا مرکز رشد مهارتی با مجوز وزارت علوم تاسیس شده و آغاز به کار کند.

این مقام عالی آموزشی استان فارس یکی از اهداف مرکز رشد مهارتی را استعدادیابی معرفی و گفت: بسیاری از ایده‌ها و نوآوری‌ها به دلیل اینکه در پرورش و بازاریابی آن‌ها غفلت صورت می‌گیرند، تاثیرگذاری خود را از دست داده و به فراموشی سپرده می‌شوند. در حالی که در پرتو ایده‌های خلاقانه و نوآورانه می‌توان درآمد ناخالص ملی را ارتقا داد و از سرخوردگی افراد مستعد و افزایش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کرد.

جامعی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان از مدیران صنایع درخواست دارد تا متخصصان و استادکاران را به ما معرفی کند تا از حضور این اساتید به منظور دانش افزایی و مهارت افزایی جوانان استفاده کنیم.

مدیرکل کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نیز با اشاره به برخی مدل‌های نظام آموزش‌های فنی و مهارتی، گفت: می‌خواهیم در حوزه نظام آموزش واقعیت‌های موجود را ارایه داده و بر اساس آن‌ها به آسیب شناسی نقص‌های موجود بپردازیم.

موسوی گفت: امروز شاید در دانشگاه‌ها و همایش‌هایی که برگزار می‌شود به بازگویی نکات مثبت بسنده کنیم. اما واقعیت آن است که زمانی می‌توانیم یکدیگر را تشویق کنیم که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در رشد تولید ناخالص استان و اقتصاد کشور اثر مطلوبی داشته باشد.

او  بر کاهش معضلات اجتماعی بواسطه رشد آموزش فنی و حرفه‌ای و در نتیجه اشتغال زایی بیشتر تاکید و گفت: ما در زمینه آموزش نیازمند اصلاحاتی بودیم، اما این اصلاح در نظام آموزش عالی صورت نگرفت و فقط در نظام آموزش و پرورش تا حدودی انجام شد. البته این روند هم چندان مثبت نبوده است. چرا که فرآیند‌های آموزشی همچنان بر مدار تقاضای بازار و منطبق بر فرصت‌های شغلی نیستند.

موسوی گفت: امروز دانشگاه‌های نسل پنجم در دنیا خودشان به شغل تبدیل شده اند و یکی از فاکتور‌های تعیین رنکینگ‌ها در جهان اشتغالزایی و تعداد فارغ التحصیلانی است که وارد فرصت‌های شغلی شده اند و تمام تلاش آن‌ها این است که فارغ التحصیلان آن‌ها سر کار بروند.

در حاشیه این جلسه تفاهم نامه همکاری بین شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و دانشگاه فنی و حرفه‌ای فارس با هدف تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و توسعه پژوهش‌های کاربردی در راستای رفع مشکلات صنایع منعقد شد.

در این تفاهم نامه که به امضای محمد جامعی رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان و سید مصطفی هاشمی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس رسید بر همکاری مشترک طرفین در زمینه امور آموزشی، پژوهشی، تحقیقات کاربردی، اجرایی و مدیریتی، ارتقای بهره وری و رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط استان فارس تاکید شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار