سد‌های خراسان جنوبی تنها ۲۰ درصد آب دارند

هر چند بارندگی‌ها امسال ۳۰ درصد افزایش داشته، اما به دلیل موثر نبودن بارندگی‌ها تنها ۲۰ درصد ظرفیت سد‌ها آبگیری شده است.

سروری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در سطح استان ۸ سد مخزنی داریم که ظرفیت ذخیر سازی آب در آن‌ها ۷۵ میلیون متر مکعب است.

او گفت: در حال حاضر ۱۵.۶ میلیون متر مکعب حجم آبگیری پشت این سد‌ها است یعنی ۲۰ درصد ظرفیت سد‌ها آبگیری و ۸۰ درصد آن خالی است.

سروری گفت: هرچند پارسال بارندگی‌های ۳۰ درصد افزایش داشته، اما توزیع زمانی و مکانی آن در بالا دست سد‌ها موثر نبوده و امسال ذخایر آبی سد‌ها ۱۰ درصد کاهش داشته است.

زنگ خطر آب در طبس به صدا درآمد/ صفر شدن ذخایر آبی سد نهرین تا دو ماه آینده

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی‌های حاکم در زمینه آب‌های زیر زمینی نیز سالانه با ۱۲۵ میلیون متر مکعب کسری مخزن مواجه هستیم و درصدد هستیم تا به کمک سند سازگاری با کم آبی این کسری را جبران کنیم.

او گفت: برای تقویت سفره‌های آب زیر زمینی احداث سد‌های تقویتی و طرح‌های آبخوان و آبخیزداری نیز با همکاری محیط زیست انجام شده است.

این سد‌ها برای مصارف کشاورزی پایین دست استفاده می‌شوند و تنها از سد نهرین طبس بخشی از آب شرب این شهر (۱۰۰ لیتر در ثانیه) تامین می‌شود.

امسال کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت سد نهرین آبگیری شده و در صورتی که روند مصرف آب همینطور ادامه داشته باشد تا دوماه آینده منابع آبی آن صفر خواهد شد لذا تقاضا داریم تا مدیریت مصرف داشته باشند تا بتوانیم تابستان خوبی را پشت سر بگذرانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار