یک متخصص بیماری‌های عفونی به تشریح علائم و راه‌های پیشگیری از بیماری وبا پرداخت.

علیرضا جانبخش از بیماری وبا به عنوان یک بیماری عفونی یاد کرد و گفت : عامل این بیماری باکتری "ویبریوکلرا" است.

به گفته متخصص بیماری‌های عفونی با ورود این باکتری به بدن ظرف سه تا پنج روز علائم بیماری وبا ظاهر می‌شود که مهمترین و بارزترین آن اسهال است.

 اسهال ناشی از وبا حجیم، عمدتا سفید رنگ و با بویی مشابه بوی ماهی است.

 در این نوع اسهال، فرد هیچگونه علائم تب و درد ندارد و خونی هم در اسهال او مشاهده نمی‌شود.

 این اسهال حجیم بدن افراد را کم آب می‌کند، این کم آبی در صورتی که جبران نشود موجب نارسایی کلیه و از کارافتادن کلیه‌های افراد می‌شود.

 این کم آبی به سایر ارگان‌های بدن آسیب رسانده و گردش خون را مختل می‌کند و در نهایت با از کارافتادن ارگان‌های حیاتی، فرد دچار شوک و نهایتا مرگ می‌شود.

 این بیماری در بسیاری موارد خودمحدود شونده است و ظرف یک هفته علائم بیماری در صورت مصرف زیاد مایعات برطرف می‌شود، اما برای گروه‌های در معرض خطر تهدید جدی محسوب می‌شود.

 کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران مبتلا به سرطان و افرادی که دارو‌های خنثی کننده اسید معده مصرف می‌کنند جزو گروه‌های در معرض خطر بیماری وبا هستند این افراد باید بیش از سایرین مراقب بهداشت فردی بوده و از افراد مشکوک فاصله بگیرند.

در مجموع تمامی افراد به محض مشاهده علائم وبا باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و به میزان بسیار زیاد مایعات مصرف کنند.

خوشبختانه در حال حاضر درمان‌های آنتی بیوتیکی خوبی برای این بیماری وجود دارد و تنها نکته مهم این است که فرد به موقع مراجعه کرده و حتما به میزان زیاد مصرف مایعات داشته باشد.

وبا عمدتا از طریق آب و غذای آلوده و دست آلوده هنگام صرف خوراکی و نوشیدنی منتقل می‌شود.

 با توجه به این راه‌های انتقال، رعایت بهداشت فردی و بویژه شستن دست‌ها هنگام صرف هرنوع خوراکی می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند.

 با توجه به اینکه یکی از راه‌های انتقال از طریق آب آلوده است، توصیه می‌شود افراد از مصرف آب در طبیعت و محیط‌هایی که از سلامت منبع آب مطمئن نیستند، خودداری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: توصیه می‌شود افراد انواع میوه و سبزیجات را خوب گندزدایی و ضدعفونی کرده و سپس مصرف کنند.

 افراد تا حد ممکن باید از مصرف غذا‌های مانده خودداری کرده و در صورت مصرف حتما آن را خوب گرم کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.