رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از تاسیس دفتر تسهیل گری طراحی ابنیه در بافت تاریخی کاشان به منظور احیای بافت و همکاری سازمان نظام مهندسی خبر داد.

احمد دانائی‌نیا گفت: ضرورت تاسیس دفتر تسهیل گری طراحی ابنیه به منظور ساماندهی و عدم آشفتگی در سیما، ارائه الگو‌های ساخت فضا‌های کالبدی و نمای ابنیه در بافت تاریخی است.

او می‌گوید: شهرستان کاشان با وسعت ۴٧٠ هکتاری بافت تاریخی کاشان یکی از غنی‌ترین بافت‌های تاریخی ایران است که با وجود دارا بودن مرکز محلات پویا، ابنیه تاریخی فراوان و مجموعه‌ای از خانه‌های تاریخی زیبا و منحصر به فرد با استخوان بندی قوی و کارا، بر اثر خیابان کشی‌های شتاب زده، در قرن حاضر و همچنین ساخت و ساز و نوسازی فراوان و حتی در مواردی بی رویه، آسیب‌های زیادی به آن وارد شده است.

به گفته او، ضرورت بهره‌مندی از تجارب و ظرفیت اعضای نظام مهندسی ساختمان برای طراحی ابنیه مورد نیاز و میان افزا در بافت تاریخی است.

دبیر ستاد خدمات هماهنگی سفر در کاشان گفت: علاقه‌مندان به طراحی در بافت‌های تاریخی با اعلام فراخوانی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان شهرستان کاشان به همکاری دعوت و در قالب نشست‌های تخصصی، با ویژگی‌ها، خواسته‌ها و الزامات طراحی در بافت تاریخی آشنا می‌شوند تا به عنوان بازوان توانمند میراث فرهنگی در طراحی‌های مورد ساختمان‌ها در بافت تاریخی اقدام کنند.

دانایی‌نیا گفت: نبود طرح مناسب دارای الزامات میراثی و تامین کننده نیاز‌های مردم دلیل عمده شکل‌گیری بنا‌های غیراصولی است که مردم و میراث فرهنگی از این ضعف آسیب فراوانی دیده‌اند.

بافت تاریخی کاشان از شمال‌غربی به خیابان‌های طالقانی، رجایی و کاشانی، از جنوب‌غربی، به خیابان‌های ملامحسن و بخارایی، از جنوب‌شرقی به خیابان‌های سپده کاشانی، ملافتح‌الله و غیاث‌الدین جمشید و از شمال‌شرقی به کمربندی منتهی می‌شود.

نشست هم اندیشی و دیدار سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان با شهردار کاشان، شهردار منطقه چهار، معاون شهرسازی منطقه یک و اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان کاشان برگزار شد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.