سید احسان اصنافی در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه خط دوم قطار شهری شیراز، گفت: برای کسانیکه طی ماههای گذشته از این پروژه بازدید داشتند، روند تغییرات عمرانی، در بخشهای مختلف و حجم و بزرگی کار انجام شده کاملا محسوس است.
او گفت: در قطار شهری، سه بخش عمرانی، دیجیتال و سیگنالینگ و مکانیک مد نظر است که به جرات میتوان مدعی بود که در مجموع سه بخش بالغ بر ۷۰ درصد کار با اتکا به دانش، امکانات، تجهیزات و تخصص بومی اجرایی شده است.
اصنافی گفت: بیش از ۹۶ درصد مصالح به کاررفته در اجرای پروژه مترو، ایرانی است، به لحاظ روشهای مهندسی اجرای پروژه و بهرهبرداری و نگهداری از قطار شهری، کار به همت متخصصان توانمند ایرانی انجام میشود و حتی در بحث هدایت و پشتیبانی دستگاه تیبیام (حفار) وابستگی کاملا رفع شده است.
شهردار شیراز به انعقاد قراردادی برای تامین تجهیزات و امکانات بخش کنترل و سیگنالینگ با شرکت صنایع الکترونیک ایران اشاره و گفت: در خط یک قطارشهری شیراز هم یک شرکت ایرانی اقدامات فنی و تخصصی مربوط به این بخش را عهدهدار است و خوشبختانه ایران جزو معدود کشورهای دارای تکنولوژی در این بخش به شمار میرود.
اصنافی گفت: ریل مورد استفاده در خطوط مترو هم ایرانی است، در بخش واگن و تجهیزات مرتبط که البته جزو تعهدات وزارت کشور به شمار میرود، ۱۰۰ درصد تکنولوژی داخلی نیست؛ البته آخرین واگنهای تامین شده برای مترو شیراز، تولید مشترک ایران و چین بوده که ۴۰ درصد از کار بومیست و امیدواریم در آینده این میزان به ۷۰ درصد افزایش یابد.
شهردار شیراز گفت: دهه فجر امسال، فاز اول خط ۲ مترو، حدفاصل میانرود تا میدان امام حسین (ع) با تعداد ۴ ایستگاه، آماده بهرهبرداری شود، این فاز از خط ۲ با توجه به تداوم اقدامات عمرانی برای بهرهبرداری از سایر ایستگاههای پیشبینی شده، با سرفاصله نیم ساعت، آغاز به کار خواهد کرد.
اصنافی گفت: ایستگاه استقلال خط ۲ مترو نیز تا قبل از پایان سال، آماده بهرهبرداری شود و گفت: برای احداث ایستگاه میدان امام حسین (ع)، کار حفاری و اقدامات سویل، در عمق منفی ۳۰ متری با سرعت خوبی در حال انجام است و این موضوع در بازدیدی که انتهای تابستان انجام میشود، مشهود خواهد بود.
شهردار شیراز با یادآوری اینکه براساس طراحی اولیه، خط دوم مترو تا میدان کلبه ادامه مییافت، گفت: در یک مقطع تصمیم براین شد که با هدف تسریع در روند کار، حد فاصل ایستگاه آزادی تا میدان کلبه سعدی، تراموا اجرا شود که این طرح رد شد.
اصنافی گفت: قطعا خط ۲ از ایستگاه آزادی براساس طراحی انجام شده، ادامه خواهد داشت و با توجه به تغییرات جمعیتی و گسترش شهر در محدوده شرق و شمال شرقی شیراز، طرحی مد نظر قرار گرفت که این خط تا ابتدای بلوار سرداران یا میدان سردخانه، ادامه یابد.
او گفت: نهایی شدن این طرح بستگی به نتیجه مطالعات و تصویب آن در مراجع بالادستی دارد، در صورت نهایی شدن این طرح، قطار شهری ظرفیتی زیرساختی حمل و نقلی مناسبی برای جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری ساکن در محدوده شرق و شمال شرقی شیراز و مناطق سه و هفت شهرداری فراهم خواهد شد.
شهردار شیراز یکی از مسائل مد نظر در طراحی جدید خط ۲ مترو را، نقطه شروع حفاریها بیان و گفت: به دلیل لزوم ایجاد محل دپو لوازم، تجهیزات و ... مورد نیاز اقدامات عمرانی، ۲ گزینه برای ادامه عملیات حفاری وجود دارد، گزینه اول تداوم کار از پارک آزادی و گزینه دوم، اجرایی شدن حفاری از نقطه مقابل و انتهایی خط است.
اصنافی گفت: اگر حفاری را از ایستگاه آزادی ادامه دهیم، الزاما باید بخش وسیعی از پارک آزادی را به محل دپو اختصاص دهیم، حال آنکه حفظ و گسترش فضای سبز یکی از موارد مورد تاکید مدیریت شهری در مجموعه شهرداری و شورای شهر بوده است؛ اما در نقطه انتهایی خط ۲، شهرداری زمین مناسب برای این اقدام را در اختیار دارد.
شهردار شیراز گفت: در هر حالت، پروژه خط دوم قطار شهری شیراز، در ایستگاه آزادی متوقف نخواهد شد و قطعا تا مقصد نهایی تعریف شده در گذشته یا نقطه مد نظر در طراحی جدید، ادامه و امتداد خواهد داشت.