سم پاشی جایگاه‌های دامی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران استان زنجان برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو جایگاه‌های دام را سمپاشی کنند.

حاج کاظمی گفت: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل ویروسی دارد و از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است.

او می گوید: این بیماری در دام مبتلا به ظاهر هیچ علامت و نشانه‌ای برای تشخیص ندارد، 

او گفت: کشتار دام آلوده به ویروس بیماری تب کریمه کنگو موجب ورود این بیماری به چرخه مصرف می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان می گوید: در فصل گرما فعالیت کنه‌ها در جایگاه‌های نگهداری دام بیشتر می‌شود که مهمترین عامل انتقال این بیماری است.

حاج کاظمی گفت: علاوه بر فعالیت کنه‌ها در این مکان ها، کنه‌هایی در فضا‌های باز روی نوک علوفه وجود دارد که منتظر انسان یا دامی است که به محض رد شدن به آن‌ها چسبیده و اقدام به گزش کند، ممکن است این کنه آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باشد و دام و انسان سالم را آلوده به این بیماری کند.

 او می گوید: در صورت مشاهده کنه از کندن آن از روی بدن دام و یا له کردن آن خودداری شود چرا که این مسئله موجب انتشار بیماری در بین دام‌ها و افراد سالم می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: کنه‌ای که از دام آلوده تغذیه کرده است، می‌تواند ویروس آن را در خود حفظ و به دام‌ها یا انسان سالم منتقل کند، این موارد در زمان شیردوشی و کشتار دام، بدون رعایت موارد بهداشتی منتقل می‌شود.

حاج کاظمی می گوید: کشتار دام‌ها در خارج از کشتارگاه به جد خودداری شود، چرا که دام‌هایی که در کشتارگاه‌ها زیر نظر ناظران بهداشتی کشتار می‌شوند، لاشه ۲۴ ساعت در سردخانه به منظور خنثی شدن بیمار‌های احتمالی نگهداری و پس از سالم سازی وارد چرخه مصرف می‌شود.

او گفت: مصرف کنندگان گوشت قرمز نیز باید این فرآورده خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه معتبری که روی آن برچسب دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضا و محل کشتار درج شده است، تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از همه مصرف کنندگان فرآورده‌های خام دامی خواست در صورت مشاهده هرگونه ذبح خارج از کشتارگاه، عرضه لاشه خارج از مراکز عرضه مجاز و یا هر گونه موارد غیربهداشتی مورد را با شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی در استان زنجان برای رسیدگی اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.