۶۰ گونه جانوری و گیاهی استان همدان در خطر انقراض

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: ۶۰ گونه جانوری و گیاهی استان در خطر انقراض است.

سیده مریم محمدی گفت: ۲۶ گونه جانوری و ۳۴ گونه گیاهی استان در معرض خطر انقراض قرار گرفته که نشاندهنده کاهش ظرفیت محیط زیستی و امکان حیات زیست‌مندان است.

او گفت: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست پیشگیری از تخریب، کاهش آلودگی ها، احیا و حفاظت از منابع طبیعی، آب، خاک و هوا، حفاظت و احیای جانوران و گیاهان و حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی از جمله دریا، تالاب ها، جنگل ها، مراتع، بیابان و کوهستان است.

این مقام مسئول گفت: صنایع و کارخانه‌های تولیدی و معدنی می‌توانند با حرکت به سوی دانش بنیان شدن و استاندارد سازی هم به رونق تولید و هم با کمترین آلودگی به حفظ محیط زیست کمک کنند.

محمدی گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار همه طرح‌های بزرگ صنعتی، عمرانی و معدنی در راستای اصل پیشگیری از تخریب محیط زیست باید پیوست و مجوز زیست محیطی داشته باشند.

او گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ محیط زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان طبق قانون اساسی به همراهی همه مردم و مسئولان نیاز دارد.

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: در این استان با تغییر اقلیم مواجه هستیم و کاهش بارش برف در فصل زمستان، بارش یکباره و سیل آسا باران در بهار و افزایش دما در تابستان نشانه‌های تغییر اقلیم در استان است.

او تغییر اقلیم بیشترین آسیب را به بخش کشاورزی وارد کرده چراکه به دلیل کاهش بارندگی و منابع آبی، تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته است.

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: برای سازگاری با این وضعیت استفاده از روش‌های نوین برای آبیاری و تغییر در نوع کشت از جمله کشت محصولات کم آب بر با هدف حفظ منابع آبی زیر زمینی برای تسل‌های آینده و حفظ امنیت غذایی باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدی گفت: همدان روزی باغ شهر بود، اما امروز با کاهش مساحت باغ‌ها و افزایش ساخت و ساز بدون جایگزینی پوشش گیاهی مواجه شده که این وضعیت به افزایش دمای هوا و آلودگی هوا منجر می‌شود. گیاهان با ارزش الوند و جانوران متنوع با محیط زیست همکاری کنند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، مصرف کمتر پلاستیک، استفاده از سبد و کیسه پارچه‌ای یا زنبیل، جدا کردن زباله‌های خشک از‌تر و کمک به بازیافت پلاستیک، کاغذ و مواد شیشه‌ای و فلزی، استفاده کمتر از خودرو، انجام معاینه فنی برای جلوگیری از آلودگی هوا، کاشت گیاهان و درختان و خودداری از قطع غیر ضروری درخت و توجه به روش‌های نوین کشاورزی باید مورد توجه همه افراد باشد.

محمدی گفت: رها سازی پلاستیک در طبیعت و اراضی کشاورزی باعث تخریب بافت خاک و کاهش حاصلخیزی زمین در سال‌های زراعی بعد می‌شود.

او گفت: گردو غباری که بهار امسال در همدان تجربه کردیم حاصل دست اندازی انسان در طبیعت، از بین رفتن پوشش گیاهی، بیابانی شدن زمین‌ها و تخریب رودخانه‌ها است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار