تماسهایی تلفنی از سوی کلاهبرداران با مشتریان بانک مبنی بر برنده شدن آنها در سفر عتبات عالیات، همراه اول و... صورت گرفته که کلاهبرداران پس از تماس تلفنی، ابتدا یک مصاحبه ساختگی با یکی از مسئولان صدا و سیما، وزارت ارتباطات و... ترتیب داده و سپس عنوان میکنند برای واریز جایزه نیاز به اطلاعاتی نظیر کد ملی، تاریخ تولد و... دارند.
این افراد پس از دریافت اطلاعات از مشتری یا کدهای اعتبارسنجی و رمزهای یکبار مصرف ارسالی به تلفن همراه مشتریان و ثبت نام آنها در سامانهها و اپلیکیشنهای بانک نظیر بام، بله، همراه بانک و ... نسبت به انتقال وجه از حسابها اقدام میکنند.
در این میان افراد کلاهبردار از دیگر از روشها همانند مهندسی اجتماعی، هک کردن پیام رسانهای جعلی و یا اطلاعات افشا شده در بستر دارک وب به اطلاعات شخصی فرد همانند کد ملی، کد استخدامی، آدرس منزل، شغل فرد، اسم همسر و... دسترسی پیدا کرده و از این اطلاعات برای جلب اعتماد بیشتر بهره میگیرند.
مشتریان ارجمند باید توجه داشته باشند تماسهای تلفنی نامعتبر یا پیامهای ارسالی مشکوک در فضای مجازی با عناوینی، چون پرداخت هدیه، برنده شدن جایزه، تماس از طرف برنامههای صداوسیما و اعلام برنده شدن افراد و... میتواند دام کلاهبرداران برای برداشتهای مکرر از حساب بانکی آنها باشد.
بانک ملی ایران از مشتریان گرانقدر خود تقاضا دارد به منظور جلوگیری از هرگونه جعل و کلاهبرداری و تحمل ضرر و زیان، از افشای اطلاعات بانکی خود خودداری کنند.
منبع : تسنیم