مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت:بااینکه به اندازه کافی فضای فیزیکی برای انجام کار‌های فرهنگی در زنجان ایجاد شده، اما کمبودهایی هم در سرانه فرهنگی وجود داردکه می‌توان با همکاری نهاد‌های فرهنگی و متولی این شاخص را بهبود داد.

نجفی گفت: ایجاد قرارگاه فرهنگی برای هم افزایی بیشتر دستگاه‌ها برای آزادسازی امکانات دولتی جهت دسترسی عموم مردم به ویژه طبقات کم برخوردار مورد توجه قرار گرفته است.

او می گوید: پیگیری حقوق کودک در بعد رفع سوء تغذیه و همچنین پایش وضع جسمی، فرهنگی و آموزشی کودکان نیز مد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت:توانمند سازی و باز آفرینی محلات، طبق دستورالعمل توانمند سازی ۲۰۲۰ محله و ایجاد محله اسلامی نیز از دیگر اقدامات محسوب می‌شود.

نجفی می گوید: در حوزه توانمند سازی، ساماندهی و توانمند سازی فرهنگی و اجتماعی مناطق آسیب پذیر مدنظر قرار گرفته و در این خصوص بازآفرینی مناطقی از قبیل بیسیم، اسلام آباد و هشت محل کم توان مورد توجه قرار گرفته است.

او گفت: تشکیل تیم‌های دانشگاهی برای ارتقاء عفاف و حجاب دانشگاه‌های استان، تشکیل جلسات منظم و تیم‌های بازرسی اصناف، ایجاد گروه‌های بازرسی و امر به معروف برای فضا‌های عمومی با کمک ستاد احیای امر به معروف با رویکرد عفاف و حجاب لحاظ شده است.

نجفی می گوید:در حوزه اعتیاد استان اطلس اعتیاد بصورت جدی در حال پیگیری است و  ترسیم فرآیند اعتیاد که در آن پیشگیری، درمان و اشتغال و آماده سازی برای ورود به جامعه و همچنین ایجاد کمپ ماده ۱۶ با توجه به نیاز استان نیز دیده شده است.

او گفت: پیگیری اشتغال‌های خرد که به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک فراوانی می‌کند، طرح فرآیند سلامت که نقش همه دستگاه‌های مرتبط را بصورت دقیق مشخص خواهد کرد که این طرح از سلامت زیست محیطی، سلامت جسمی و روانی را نیز در بر خواهد گرفت.

مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان می گوید: نقشه مهندسی فرهنگی، شرکت‌های دانش بنیان علوم انسانی با همکاری جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری، هیئت اندیشه ورز آسیب‌های اجتماعی، مجموعه رصد آسیب‌های اجتماعی و هم افزایی فرهنگی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز ا دیگر برنامه‌های امور اجتماعی است.

او گفت: طی سه ماهه گذشته تلاش شده که با هماهنگی دستگاه‌های متولی آسیب‌های اجتماعی را در استان کاهش دهیم و پیشبرد بهتر کار‌ها در حوزه فرهنگی می‌تواند بستری برای بروز و ظهور آسیب‌های مختلف اجتماعی در استان باشد.

نجفی می گوید: متاسفانه فهم دقیقی از میدان معضلات اجتماعی  در استان وجود ندارد؛ هر چند آمار‌های مختلفی در میزان آسیب‌های اجتماعی در استان وجود دارد، اما نمی‌دانیم چرا در فلان محله بیشتر رخ می‌دهد و به چه نحوی وجود دارد.

مدیر کل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت:بر این مبنا تلاش شده است، تیمی با هماهنگی‌های لازم، پایش بصورت دقیق از شهر به محله سوق داده شود،  شناخت چگونگی علل یک آسیب در این محله می‌توان به برنامه ریزی بهتر آن منتهی شود.

نجفی می گوید:در راستای قرارگاه فرهنگی استان ۱۰ پارک برای آنالیز آسیب‌ها مورد پایش قرار گرفته است، گفت: این پارک‌ها به لحاظ داشتن مسائل اجتماعی و دیگر شاخص‌ها مورد رصد قرار می‌گیرد که در نهایت به هسته‌های فرهنگی محلات منتهی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.