مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نسبت به تداوم گرد و غبار در مناطق کوهستانی استان در روز‌های اخیر هشدار داد.

علیرضا آذریان گفت: میزان گرد و غبار امروز در شهرستان ایذه به حدود هفت برابر حدمجاز افزایش یافت.

او ادامه داد: وزش باد همراه با جریانات غبار، مانع تداوم گرد و غبار در دشت‌ها شده، اما در مناطق کوهستانی، این شرایط باعث تمرکز و انباشته شدن گرد و غبار می‌شود، این مساله سبب ماندگاری بیشتر غبار در مناطق کوهستانی خواهد شد.

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید:  در گرد و غبار اخیر که از دیروز آغاز شده نیز این شرایط در ایذه به وقوع پیوسته و باعث افزایش غلظت غبار از عصر شنبه شده است که حداکثر آن در ساعت ۱۰ صبح امروز (یکشنبه) به میزان یک هزار و پنج میکروگرم برمترمکعب رسید، پس از آن روند کاهشی داشته و در ساعت ۱۴ به ۳۹۹ میکروگرم برمترمکعب کاهش یافت.

این مقام مسئول همچنین گفت: میزان غلظت گرد و غبار در ساعت ۱۳ روز یکشنبه در اهواز ۷۸۹، ایذه ۴۹۷، سوسنگرد ۴۹۲، حمیدیه ۳۷۶، آبادان ۳۰۶، دزفول ۳۴۵، اندیمشک ۳۳۷، بندر امام ۳۴۴، شادگان ۳۲۵، رامشیر ۳۰۸، امیدیه ۲۱۷، شوشتر ۲۱۵، خرمشهر ۱۷۶، هندیجان ۱۹۴، شوش ۱۶۰ و گتوند ۱۴۲ میکرگرم برمترمکعب بوده است.

آقای آذریان ادامه داد: این توده گرد و غبار که از دیروز خوزستان را تحت تاثیر قرار داده، منشاء خارجی داشته و از کشور عراق شروع شده، اما با وزش باد شدید در استان، توسط کانون‌های داخلی تشدید شده است به همین دلیل تقریبا در همه شهرستان‌های خوزستان پدیده گرد و غبار را کم و بیش داشتیم.

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ممکن است گرد و غبار در روز‌های آینده تشدید شود و با توجه به گرمای هوا و احتمال درگیری با آلاینده «ازن»، با شرایط هم‌افزایی (سینرژی) مواجه خواهیم بود که نیازمند تقویت سیستم‌های هشدار و بهنگام برای اطلاع رسانی به شهروندان است.

او گفت:  با همکاری شهرداری درصدد هستیم مانیتور‌های اطلاع‌رسانی شرایط آلودگی هوا را در سطح شهر فعال کنیم.

بر اساس این گزارش، گرد و غبار دیروز (شنبه) تقریبا همه خوزستان را درگیر کرده بود، که بیشترین میزان آن در ساعت ۱۶ در شادگان به ۱۹ برابر حد مجاز (۲ هزار و ۸۵۵ میکروگرم برمترمکعب) رسید.

اداره کل هواشناسی خوزستان همچنین امروز در اطلاعیه‌ای نسبت به ورود گرد و خاک به استان از اوایل وقت امشب تا اواخر وقت فردا (دوشنبه) هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.