نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: باید مساله تامین شغل پایدار در روستا‌ها و اشتغال متناسب با فرهنگ روستاییان مد نظر قرار گیرد.

آیت الله سیداحمد علم الهدی گفت: برق، آب و تلفن جزو نیاز‌های درجه ۲ روستاییان محسوب می‌شود چرا که روستا‌ها قبلا نیز بدون بهره داشتن از این امکانات به صورت آباد فعالیت داشتند، زیرا دغدغه و نیاز اصلی روستا‌ها درآمد پایدار و معیشت است.

او گفت: اداره منابع طبیعی چرای دام را در برخی مناطق ممنوع اعلام کرده است و در شرایطی که دامداری شغل آبا و اجدادی روستاییان بوده، اکنون با قُرق و منع چرای دام مواجه شده اند و حال آنکه همان مراتع برای چرا به دامدارانی از دیگر استان‌ها واگذار می‌شود و این مساله دامداری روستا‌ها را مختل کرده است.

امام جمعه مشهد گفت: اینگونه قرارداد‌ها و مقررات، آسایش را مردم روستا‌ها گرفته است، این گونه برنامه‌های غلط و ندانم کاری‌ها بعضا معیشت را در یک روستای ۵۰۰ ساله از بین می‌برد و ضروری است جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌ها موضوع را بررسی کنند تا روستاییان مظلوم واقع نشوند.

آیت الله سیداحمد علم الهدی گفت: در برخی روستا‌های مشهد اختلاط اجتماعی ساکنان بومی با مهاجران خارجی به صورتی درآمده که بافت اصلی و همگن روستا‌های شرقی را برهم زده است و گاهی دیده می‌شود که جامعه روستایی بافت صمیمی و یکدست خود را از دست داده است.

او گفت: این عارضه اجتماعی نتیجه تحولات سیاسی در کشور همسایه است و البته دخالت دستگاه‌های اجرایی در آن نیز کار صحیحی نیست و نه تنها کار را به نتیجه نمی‌رساند که بر دامنه مشکلات می‌افزاید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در این خصوص باید خود روستاییان با حرکتی جهادی، اقدام کرده و از فروش خانه و زمین خود به افرادی که با فرهنگ آنان بیگانه هستند، پرهیز کنند تا بافت روستا‌ها به هم نخورد و پیامد‌های نامطلوب آن گریبانگیر آنان نشود.

آیت الله سیداحمد علم الهدی گفت: شما روستاییان باید در داخل خود مدیریت داشته باشید، به یقین هجرت یک خانواده از مرکز فرهنگی روستا و حضور در فضای غریبه حاشیه شهر، زندگی با ارزشی را برای شما رقم نخواهد زد.

او گفت: باید به مردم روستا تفهیم شود که این هجرت نباید صورت گیرد تا چهره فرهنگی و اجتماعی روستا به هم نریزد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.