علوم پزشکی همدان توصیه کرد: شهروندان دام‌های قربانی را از محل‌های مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

 رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: با توجه به در پیش بودن عید سعید قربان به هم استانی توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو، دام‌ها را از محل‌های مورد تایید دامپزشکی تهیه و در همان محل ذبح کنند.

سید جلال بطحائی گفت: تب «کریمه کنگو» یک بیماری ویروسی حاد و تب دار است که در صورت تشخیص و درمان دیرهنگام میزان کشندگی بالایی دارد به گونه‌ای که در برخی از منابع علمی ۳۰ تا ۷۰ درصد مرگ مبتلایان به این بیماری گزارش شده است.

به گفت او عامل بروز و انتقال تب کریمه کنگو «کنه» است و راه انتقال آن له کردن و کشتن کنه در روی پوست بدن، تماس با ترشحات فرد بیمار و آلوده همچنین تماس با ترشحات دام آلوده به این بیماری است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دامداران و کشاورزان، کارگران کشتارگاه، دامپزشک‌ها به علت تماس نزدیک با دام و پرسنل بیمارستانی به خاطر تماس با فرد مبتلا به کریمه کنگو بیشتر در معرض این بیماری هستند.

بطحائی با بیان اینکه احتمال آلوده بودن دام به بیماری و انتقال آن از طریق خون و ترشحات وجود دارد گفت: قرار گرفتن عید قربان در فصل تابستان و بالا بودن فعالیت و تکثیر کنه در این فصل گرم سال نیز احتمال انتقال بیماری را بیشتر می‌کند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در صورت ذبح دام، تهیه گوشت و مطمئن نبودن از سلامت آن باید همانند کشتارگاه، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال با دمای ۲ تا هشت درجه سانتیگراد زیر صفر نگهداری کرده تا با انجماد گوشت هر گونه ویروس از بین برود.

او گفت: برای از بین رفتن ویروس‌های موجود در جگر دام نیز باید آن را به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری سپس مصرف کرد همچنین در صورت مصرف گوشت نیم پز احتمال انتقال بیماری وجود دارد بنابراین باید نسبت به پخت کامل آن اطمینان حاصل کرد.

بطحائی با بیان اینکه افراد تا حد امکان باید از تماس غیر ضروری با دام بپرهیزند افزود: تب کریمه کنگو بیماری حاد و تب داری است که دارای چهار مرحله کمون (نهفتگی)، قبل از خونریزی، خونریزی، دوره نقاهت و بهبودی است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: دوره کمون یا نهفتگی بیماری سه تا ۹ روز است یعنی از زمان آلودگی تا نشان دادن علائم بیماری این مدت طول می‌کشد.

او علائم قبل از خونریزی که حدود سه روز طول می‌کشد را شامل سرد درد شدید، تب و لرز، درد عضلانی به ویژه در ناحیه پشت پا‌ها، گیجی، درد و سفتگی گردن، درد چشم و حساسیت و ترس از نور، تهوع، استفراغ و گلودرد، اسهال و درد شکم عنوان کرد.

به گفته بطحائی در جریان خونریزی و بعد از آن که مرحله کوتاه سه تا پنج روزه است نقاط سیاهی در بخش‌های مختلف بدن از جمله دست‌ها و پا‌ها ایجاد می‌شود که این کبودی‌ها ناشی از خونریزی‌های زیر پوستی است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در دوره نقاهت و بهبودی، کم کم این ضایعات پوستی، کبودی و سیاهی‌ها روی بدن شروع به فروکش کردن کرده و این فرایند سه تا ۶ روز طول می‌کشد.

بطحائی با تاکید بر اینکه تشخیص به موقع بیماری و انتقال سریع بیمار به بیمارستان می‌تواند از میزان مرگ مبتلایان به کریمه کنگو بکاهد گفت: این بیماری ۲ شیوه درمان دارد که نخست درمان حمایتی شامل مباحث پزشکی و دوم استفاده از درمان‌های ضد ویروسی است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.