آمریکا و اتحادیه اروپا؛ در آستانه رکود اقتصادی یا درون آن؟

بلومبرگ اکونومیکس در تلاش برای ارائه چشم‌انداز اقتصادی آمریکا اعلام کرد که احتمال وقوع رکود در ۱۲ ماه آینده ۳۸ درصد خواهد بود.

آنا وونگ، اقتصاددان ارشد آمریکایی نشریه بلومبرگ، در بیانیه‌ای هشدار داد: «خطر رکود اقتصادی در اوایل سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی افزایش یافته است». در همین حال، سیتی گروپ، شرکت خدمات مالی و بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی هشدار داده که در صورت وقوع رکود اقتصادی و فلج شدن تقاضا، نفت خام تا پایان سال جاری به ۶۵ دلار در هر بشکه و تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴۵ دلار کاهش خواهد یافت.

تحلیلگرانی از جمله فرانچسکو مارتوچیا و اد مورس در گزارشی گفتند این چشم انداز بدون در نظر گرفتن دخالت تولیدکنندگان اوپک پلاس و کاهش در سرمایه‌گذاری‌های نفتی ارائه شده است.

زنجیره تورم، افزایش بهره بانکی، کاهش تقاضا و رکود در اروپا

قیمت نفت در سال جاری پس از حمله روسیه به اوکراین افزایش شدیدی یافت. افزایش قیمت انرژی که با اعمال تحریم‌ها تشدید شد، در نهایت سبب تورمی شد که بانک‌ها برای مهار آن ناچار به افزایش نرخ بهره خود شدند. با افزایش نرخ بهره بانکی، و همچنین بحران کمبود گاز، بیم آن می‌رود که صنایع اروپا تعطیل شوند و رکود اقتصادی رخ دهد. چشم‌انداز سیتی‌گروپ بازار فعلی انرژی را با بحران دهه ۱۹۷۰ مقایسه می‌کند.
با این حال، دیدگاه سیتی در تضاد کامل با هشدار اخیر موسسه مالی جی‌پی‌مورگان است که می‌گوید در صورت کاهش شدید تولید نفت روسیه، قیمت نفت ممکن است تا ۳۸۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش یابد.


بیشتر بخوانید:

افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت گاز طبیعی در اروپا از سال گذشته


آمریکا و اتحادیه اروپا

اقتصاد‌های توسعه یافته وارد رکود شده اند

در هر صورت، بسیاری از اقتصاد‌های پیشرو در جهان در سال آینده به دلیل سختگیری در سیاست‌های پولی و افزایش نرخ بهره، دچار رکود خواهند شد. راب سابارامن، رئیس بخش تحقیقات بازار جهانی روز سه‌شنبه به CNBC گفت: «در حال حاضر بانک‌های مرکزی بسیاری از کشور‌ها به یک دستور واحد روی آورده اند و آن‌هم افزایش نرخ بهره است. ما چندین ماه است که به خطرات رکود اشاره می‌کنیم و اکنون بسیاری از اقتصاد‌های توسعه‌یافته را می‌بینیم که واقعا وارد دوره رکود شده اند».

هلدینگ مالی ژاپنی «نوروما» در یادداشتی اعلام کرد علاوه بر آمریکا، انتظار می‌رود در اروپا، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و کانادا نیز رکود اقتصادی ایجاد شود.

صنعت نفت

رکود طولانی مدت در آمریکا

رئیس بخش تحقیقات بازار جهانی همچنین می‌گوید آمریکا نیز وارد رکود خواهد شد و رشد ناخالص داخلی در این کشور در سه ماهه آخر سال منفی خواهد شد. این یک رکود نه چندان عمیق، اما طولانی خواهد بود که به اندازه ۵ دوره سه ماهه طول خواهد کشید.
گفتنی است بانک مرکزی آمریکا و همچنین اروپا از جمله تصمیم گیرندگان برای دستکاری نرخ تورم با استفاده از افزایش بهره بانکی بوده اند.

نشریه فوربز در گزارش دیگری در این خصوص نوشته است در سه ماهه اول سال جاری میلادی، رشد ناخالص داخلی در آمریکا کاهش یافته و به نظر می‌رسد در سه ماهه دوم نیز کاهش یابد. کاهش رشد ناخالص داخلی در دو دوره پی در پی لزوما به معنای رکود نیست اگرچه تجربه ثابت کرده این اتفاق خواهد افتاد. در واقع رکود به معنای کاهش قابل توجه فعالیت‌های اقتصادی است که در سراسر اقتصاد یک کشور یا منطقه پخش می‌شود و بیش از چند ماه طول می‌کشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۴۳ ۱۸ تير ۱۴۰۱
ا خودمان بگو برای نان خشک بایدازساعت4شب برای صف نان
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۲:۳۵ ۱۶ تير ۱۴۰۱
یک بشکه نفت یک سکه طلا.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۲:۲۵ ۱۶ تير ۱۴۰۱
ایران نفت و گاز و نیروی هسته ای دارد. این ها گرانترین مواد جهان هستند. ما از ایران این طور امریکا و اروپا و اسراییل را در دستان خودمان میگیریم.
آخرین اخبار