معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراکز رشد فناوری جایگاه کلیدی در زیست بوم فناوری و نوآوری دارند و درصدد هستیم امسال در همه شهرستان‌های کشور این مراکز را داشته باشیم.

علی خیرالدین امروز در مراسم افتتاحیه نشست مدیران مراکز رشد فناوری کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: اشتغال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری از ۶۵ هزار نفر در سال گذشته به ۹۰ هزار نفر درامسال رسید و رشد ۴۰ درصدی داشت.

او که از طریق فضای مجازی در این مراسم سخنرانی کرد، گفت: در آیین نامه برنامه حمایت از تولید دانش بنیان مقرر شد که از اشتغال در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری هرچه بیشتر حمایت شود.

خیرالدین با اشاره به پنج راهبرد اصلی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، گفت: تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور هدف اصلی ما در این راهبردهاست که در سطوح آمادگی فناوری مختلف دنبال می‌شود.

او می‌گوید: مراکز رشد فناوری محل زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان هستند، یکی از راهبرد‌های اصلی ما، ترویج کارآفرینی است که مراکز رشد می‌توانند با ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری در این زمینه اقدام کنند.

طبق قانون جهش تولید دانش بنیان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت برای ایجاد پردیس دولتی و خصوصی در مجموعه‌های استانی مجوز دارند.

به گفته او تا کنون پردیس تخصصی و دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی ایجاد کردیم که مقرر شد پردیس‌ها و دهکده‌های فناوری و نوآوری در ۱۰ استان ایجاد شود.

خیرالدین گفت: ۲۴۶ مرکز رشد در کشور فعال است همچنین فعالیت مراکز رشد باید رصد و مجوز واحد‌های غیر فعال لغو شود.

در قانون جهش تولید دانش بنیان به استان‌ها اجازه داده شده است که با همکاری استانداری، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های فناور برای توسعه زیست بوم نوآوری اقدام شود؛ هنوز بسیاری از دانشگاه ها، پارک و پردیس علم و فناوری ندارند، اما مراکز رشد بعنوان محور نوآوری و فناوری آن‌ها می‌توانند متولی این کار شوند.

او همچنین به طرح ملی برای ترویج کارآفرینی اشاره کرد و گفت: قرار است ۳۰ هزار دانشجو برای دوره مهارت آموزی و کارآفرینی در شرکت‌های دانش بنیان حمایت شوند.

خیر الدین به طرح ملی تور فناوری و جایزه یونسکو اشاره کردو گفت: در طرح دستیار فناوری نیز قرار شد دانشجویان در شرکت‌های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علمی به مدت ۶ ماه فعالیت کنند که تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفته و ۲۰ هزار دانشجو ثبت نام کردند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشکیل ۱۶ اتاق فکر در وزارت علوم با حضور ۳۰۰ نخبه خبرداد و گفت: از مراکز رشد می‌خواهیم که در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان) وارد شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
شما گفتید درصدد هستید در همه شهرستان ها راه اندازی بشه.
شهرک علمی تحقیقاتی تو خمینی شهره اجازه نمیدن اسمش به نام خود شهرستان باشه.