امیرحسین جمشیدی در همایش شهرداران و دهیاران فارس در خصوص تشکیل کمیسیون ماده ۵ و کمیسیون مغایرتهای طرح هادی به شهرداران استان تذکر داد و گفت: قبل از ارسال هر مورد برای طرح در کمیسیونهای مذکور، نسبت به تنظیم توافق نامهای که قابلیت اجرا داشته باشد با مالک اقدام کنید.
او گفت: یکی از مشکلاتی که ما در کمیسیونهای ماده ۵ و مغایرتهای طرح هادی که با آن برخورد میکنیم، تقاضای طرح مجدد برای تغییر مصوبات قبلی است؛ علت این تقاضا عمدتا این است که پیشنهاد اولیه قابل اجرا نیست، اما این تقاضا با توجه به ورود سازمان بازرسی و تذکرات این سازمان در مورد مذکور، از لحاظ سیستم اداری امکان پذیر نیست.
جمشیدی از شهرداران شهرهای استان درخواست کرد قبل از ارسال پروندههای مرتبط به کمیسیون ماده ۵ و کمیسیون مغایرتهای طرح هادی، نسبت به تنظیم توافق نامهای که قابلیت اجرا داشته باشد با مالک اقدام کنند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در خصوص موارد قابل طرح در کمیسیون طرح هادی و طرح جامع نیز گفت: آخرین مصوبه که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب و به وزارت کشور و استانداریها ابلاغ شده است، تهیه طرح هادی در خصوص شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر و تهیه طرح جامع و تفصیلی برای شهرهای دارای جمعیت بیش از ۲۵۰۰۰ نفر است؛ البته در این مصوبه آمده است که در خصوص شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر طرح هادی شهری تهیه شود به شرطی که قبلا طرح جامع برای شهرهای مذکور تهیه نشده باشد.
جمشیدی گفت: البته ما در مورد بسیاری از شهرها به دنبال دلیلی برای تبدیل طرح جامع آن شهر به طرح هادی هستیم.
به گفته او، طرح جامع شهری دربردارنده مقررات و ضوابطی است که با قاعده گذاریهای حاکمیتی در زمینه نوع بهرهبرداری و نحوه استفاده از اراضی و املاک خصوصی اشخاص حقوقی و حقیقی، موجب افزودن یا کاستن ثروتها و داراییها میشود، لذا تنها در محدوده اختیارات و صلاحیتها مرجع تصویب کننده آن، یعنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، قابل اجرا و اعمال است.
جمشیدی گفت: ما معتقدیم که با توجه به اینکه تمام تصمیمات مرتبط با طرح هادی در خود استان اتخاذ میشود، اجرای آن برای شهرداریها، نسبت به طرح جامع که شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد آن تصمیم میگیرد، راحتتر است. در ضمن از جمله آسیبهای تهیه طرح جامع میتوان به روند بسیار طولانی تهیه، بررسی و تصویب، طرحها اشاره کرد.
او همچنین به انجام اقدامات ترافیکی توسط شهرداریها اشاره و گفت: تمام اقدامات ترافیکی شهرداریهای استان از قبیل اصلاح دوربرگردانها، نصب سرعت گیر، یک طرفه کردن خیابانها و سایر موارد باید حتما پیرو مصوبه شورای ترافیک شهرستان و استان انجام شود، اخذ این مصوبه از محکوم شدن شهرداریها در صورت وقوع تصادف یا اتفاقات مشابه در محورهای مورد نظر جلوگیری میکند.