برداشت‌های غیرقانونی از حوضه آبریز زاینده رود، انتقال بی رویه و اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی آب، احیای زنده رود را غیرممکن ساخته است.

زاینده‌رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است و شاهرگ حیات این منطقه به شمار می‌آید. زاینده رود از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که نقشی اصلی و مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، حفظ حیات گونه‌های جانوری و گیاهی، رونق کشاورزی، اقتصاد و گردشگری منطقه مرکزی و هستی تالاب بین المللی گاوخونی دارد، در دهه‌های اخیر به علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه‌های آبریز دیگر، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارش‌ها، به یک رودخانه خشک با جریان دوره‌ای تبدیل شده است.

معضلات ناشی از خشکی زاینده رود در استان اصفهان روز به روز افزایش می‌یابد و برای احیای این رودخانه برنامه جامع ملی نیاز است تا اصفهان، پایتخت صفوی، به بیابانی متروک تبدیل نشود.

سال گذشته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره طرح جامع احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی گفته بود  «طرح جامع مدیریت تالاب گاوخونی تهیه شده و به‌تصویب شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان رسیده و بر این اساس طرح احیا و نجات این دو حوضه آبی به دستور رییس جمهور در دستور کار قرار گرفته است. طرح جامع زاینده‌رود و تالاب گاوخونی برعهده وزارت نیرو است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این امر مشارکت دارد.»

سفر ریسی به اصفهان

دستاورد آبی سفر رئیس جمهور به اصفهان چه بود؟

رئیس جمهور ۲۶ خرداد امسال، در بیست و پنجمین سفر استانی خود به اصفهان آمد و در جمع خبرنگاران گفت: طرح جامع احیای زاینده رود در دست تدوین است و از طرف وزارت نیرو به زودی در اختیار نخبگان قرار می‌گیرد و پس از آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی آب ومحیط زیست را چالش و مسئله جدی اصفهان دانست و گفت در آغاز سفرم به اصفهان به منطقه شرق رفتم، روستا‌های اطراف زاینده رود و تالاب گاوخونی شرایط خوبی را ندارند، مردم نگران آب آشامیدنی و کشاورزی هستند و باید دنبال شود.

یکی از مسائل محوری وزیر نیرو از ابتدا، آب حوضه زاینده‌رود و مشکل آب در سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بود؛ این را رئیسی در جمع کشاورزان شرق اصفهان گفت و یادآور شد: وزارت نیرو و دولت به دنبال طرح جامعی بودند که مرحله نهایی خود را می‌گذراند و محوریت آن برقراری عدالت در تقسیم آب است.

به گفته او  در مسئله آب، ملاک اجرای قانون و حقوقی است که وجود دارد که اتفاقا در طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود هم بر آن تاکید شده و قرار است پس از نهایی شدن با نخبگان در میان گذاشته شود، به اطلاع مردم برسد و موجب ایجاد آرامش برای آن‌ها شود.

تصویب هشت هزار میلیارد تومان برای احیای زاینده رود

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو شامگاه پنجشنبه ۲۶ خرداد در جلسه شورای اداری استان اصفهان تدوین برنامه جامع، تغییر الگوی کشت، اجرای طرح‌های نیمه تمام، تغییر الگوی تخصیص آب و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز را به عنوان راهکار‌های احیای زاینده رود عنوان کرد.

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: اجرای بسته راهکار‌های احیای زاینده رود با اعتبار هشت هزار میلیارد تومانی، در مصوبات وزارت نیرو برای طرح‌های آبی اصفهان قرار دارد.

او مصوبات سفر اخیر رئیس جمهوری به اصفهان را امیدبخش ارزیابی کرد و گفت: امید است در اجرا نیز بدون مشکل و محکم و قوی پیش برویم؛ ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوبات سفر رئیس جمهوری است و قرار است با بودجه امسال به استان اصفهان داده شود.

تونل سوم کوهرنگ

تونل کوهرنگ ۳، طرحی که آبش به اصفهان نرسید

یکی از طرح‌های انتقال آب، تونل سوم کوهرنگ است که احداث تونل آن بطول حدود ۲۴ کیلومتر بعد از ۲۵ سال به اتمام رسیده و حدود ۵۰ درصد از ساخته سد مربوط به آن به دلیل عدم تخصیص بودجه همچنان نیمه کاره باقی مانده است. 

این را حسین محمدرضایی عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید و اضافه می‌کند: قرار بود از طریق این تونل آب از حوضه آبریز کارون به اصفهان بیاید و سپس از اصفهان به سمت یزد برود، اما متاسفانه هیچ آبی از طریق این تونل به اصفهان نیامد.

وزیر نیرو در سفر خرداد هیئت دولت به استان اصفهان گفته بود: برای نجات زاینده رود تنها راه پیش روی، اجرای مجموعه اقداماتی در یک برنامه زمان‌بندی شده، حساب شده و زنجیروار است.

محرابیان گفت: اگر مدل کوهرنگ سه را دنبال کنیم جز شکست چیزی به دنبال نخواهد داشت؛ اگر دل خوش کردیم به تخصیص کوهرنگ سه یا طرح‌های مشابه در طول زمان اجرا ده‌ها برابر تخصیص، این آب را از دست دادیم. احیای زاینده رود عزم و پشتیبانی ملی می‌خواهد و در قالب اعتبارات دولتی غیر قابل اجراست و مشارکت سرمایه گذاران را می‌طلبد.

به گفته محمدرضایی عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان قرار بود توسعه صنایع و شرب استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری و نیز توسعه کشاورزی از آورد تونل سوم و بهشت آباد تامین شود که باز هم این اتفاق نیفتاده است.

تونل سوم کوهرنگ

قرار بود امسال آب از تونل سوم به اصفهان بیاید، اما ...

به گفته عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان مقدار آبی که دولت می‌تواند در آن دخل و تصرف داشته باشند شامل ۲۲۴ میلیون مترمکعب در سال از تونل دوم، ۱۳۰ میلیون متر مکعب از تونل چشمه لنگان و خدنگستان و ۳۰ میلیون متر مکعب از تونل اول است که در مجموع ۳۸۴ میلیون مترمکعب در سال می‌شود که دولت می‌تواند در آن دخل و تصرف داشته باشد و به مصرف شرب، صنعت استان‌های اصفهان و چهارمحال و یزد و همچنین توسعه کشاورزی استان‌های اصفهان و چهارمحال برساند و بقیه آب به کشاورزان محیط زیست اختصاص یابد.

طبق اسناد و مصوبات از کل آورد زاینده رود طبیعی و تونل‌های اول و دوم کوهرنگ و چشمه لنگان و خدنگستان مقدار ۷۵ درصد آب به کشاورزان و محیط زیست زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی و ۲۵ درصد آن به دولت (وزارت نیرو) تعلق دارد.

محمدرضایی می‌گوید: از ۲۵ درصد آبی که در اختیار دولت است باید برای تامین توسعه کشاورزی، آب آشامیدنی و صنعت، انتقال به استان یزد و ... هزینه شود.

طرح بن بروجن

بن- بروجن، طرحی که به دنبال برداشت آب زاینده رود است

دو درصد از جمعیت حوضه زاینده رود در استان چهارمحال و ۹۸ درصد آن در استان اصفهان قرار دارند و ۷ درصد از زمین‌های حوضه زاینده رود در استان چهارمحال و ۹۳ درصد آن در استان اصفهان واقع شده است.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان می‌گوید: به تازگی محل آبگیری طرح بن- بروجن را به منطقه مارکده تغییر دادند، درحالیکه طرح بن- بروجن از طریق مراجع قضایی متوقف شده بود.

طرح بن بروجن از طریق دادگاه متوقف شده و طبق مصوبات دهمین، سیزدهمین و بیست و چهارمین جلسه شورای عالی آب و ماده ۱۵۸ و ۱۵۹ مدنی غیرقانونی محسوب شده است.

طبق بند ۲ و بند ۳ مصوبه دهمین جلسه شورای عالی آب تا تعیین تکلیف حقابه داران، هیچ برداشت جدیدی نباید از زاینده‌رود انجام شود، و هر برداشتی در این حوضه ممنوع می‌باشد. 

محمدرضایی می‌گوید: در بند ۲ مصوبات شورای عالی آب آمده تا تعیین تکلیف حقابه داران، نباید هیچ برداشت جدیدی از زاینده‌رود شود و طرح بن- بروجن مصداق همین برداشت جدید است.

یک قطره از آب اصفهان را به طرح‌هایی مثل بن-بروجن نمی‌دهیم

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی سه شنبه ۷ تیر خانه ملت، در روند بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درباره تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد وزارت نیرو در دولت حسن روحانی در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای گفت: کسی با تحقیق و تفحص مخالف نیست، ما در کمسیون کشاورزی حاضر شدیم این تحقیق و تفحص به نام تحقیق و تفحص کلی است و نه به نام یک استان؛ اگر انتقال آب اشتباه است، به یزد و بروجن هم اشتباه است.

 نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم می‌گوید: ما مشکلی با تحقیق و تفحص نداریم و اتفاقاً باید تحقیق و تفحص شود و انتقال آب به دلیجان، کاشان، برداشت ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب زاینده رود در بالادست و توسعه ۱۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را همه باید بدانند.

اگر بن- بروجن اجرایی شود باید فکری به حال لوله انتقال آب به یزد شود

حسین وحیدا عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان می‌گوید: اگر قانون اجرا شود هیچ مشکلی پیش نمی‌آید؛ درخواست مردم اصفهان از وزارت نیرو اجرای قانون است و ما درخواستی بیشتر از حقمان نداریم. 

او می‌گوید: مرحله اضطراری طرح بن-بروجن اجرا شده و اگر قرار است این طرح به‌طور کامل اجرا شود، باید فکری به حال لوله انتقال آب به یزد شود.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان معتقد است  اصلاً قابل قبول نیست که بخشی از آب و حقابه طبیعی استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت توسط بالادست برداشت شود و بخش دیگری از آن هم از پایین دست به منطقه‌ای دیگر منتقل شود.

حقابه کشاورزان


هیچ کدام از مصوبات شورای عالی آب اجرایی نمی‌شود

حسین محمدرضایی عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان می‌گوید: طبق صورت جلسه سیزدهمین جلسه شورای عالی آب، هزینه حفر تونل اول کوهرنگ توسط حقابه داران و کشاورزان اصفهان پرداخت شده، این تونل سال ۱۳۲۷ کلنگ خورده و سال ۱۳۳۲ افتتاح شده که طبق مستندات موجود آورد این تونل به کشاورزان، تعلق دارد.

 عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان می‌گوید: طبق مصوبه بند ۳ بیست و چهارمین جلسه شورای عالی آب طرح‌های انتقال آبی که مجوز ندارند باید متوقف شود و طرح‌هایی که در حال اجرا هستند و دارای مجوز و تخصیص آب هستند، ولی حسب نظر وزارت نیرو امکان تامین آب برای آن‌ها وجود ندارد، متوقف شده و خسارت سرمایه گذاری انجام شده نیز پرداخت شود، با توجه به این مصوبه در حقیقت طرح بن بروجن نیز شامل اجرای همین قانون می‌باشد و باید وزارت نیرو خسارت پروژه بن – بروجن را پرداخت و منصوبات آن جمع آوری گردد.

وزارت نیرو آب فروخته شده از زاینده رود را جبران کند

حسین وحیدا عضو دیگر هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان هم معتقد است  حل بحران زاینده‌رود در کوتاه‌مدت به مدیریت وزارت نیرو برمی‌گردد، همچنین در بلندمدت آب فروخته‌شده از زاینده‌رود باید در قالب برخی طرح‌های انتقال آب بازگردانده شود.

 

مهدی طغیانی


 قوه قضاییه با متخلفان برخورد کند

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان می‌گوید: باید بدانیم احیای زاینده رود امر سلیقه‌ای نیست.  

به گفته محمدرضایی، هر کسی قانون را نقض کرده باید مجازات شود و قوه قضاییه باید در این امر پیش‌قدم باشد. تا قوه قضاییه به این معقوله مستقیم ورود نکند شرایط به همین منوال ادامه می‌یابد.

او می‌گوید: الان حدود بیش از ۱۰۰۰ پمپ فشار قوی آب زاینده رود را در بالادست و پایین دست زاینده رود  برای باغات و کشاورزی  می‌برند که دولت و قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید در این مورد وارد عمل شود.

احیای زاینده رود


۷ پیشنهاد مجمع نیرو‌های انقلاب اصفهان برای احیای زاینده رود

مجمع نیرو‌های انقلاب اصفهان ۱۵ تیر در بیانیه‌ای خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه اعلام کرد: حل معضل و بحران زاینده رود راهکاری به غیر از اجرای مصوبات شورای عالی آب ندارد.

در این بیانیه آمده است: اصفهان را به واسطه استقرار صنایع ملی، برخوردار می‌نامند در حالی که استقرار صنایع مادر نتیجه سیاست‌های کلان و شرایط خاص کشور در دهه‌های پیش بوده است؛ بر اساس آمار توسعه بخش‌هایی از استان بیش از آن‌که ناشی از سهم بالایی از اعتبارات دولتی باشد، به دلیل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان و سرمایه انسانی آن بوده و نتیجه استقرار این صنایع آلودگی‌های زیست محیطی فراوان است، به گونه‌ای که سال‌های سال است شهر اصفهان آلوده‌ترین شهر کشور است.

اگر چه این صنایع اشتغال به ارمغان داشته‌اند، ولی استان‌های همجوار نیز از این اشتغال بدون آلودگی زیست محیطی بهره برده‌اند؛ همین صنایع اصفهان را به یکی از بزرگترین استان‌های مهاجرپذیر تبدیل کرده و این در حالی است که نگاه ناقص برخوردار بودن اصفهان برخی از مسئولان بدفهم، سال‌هاست استان را از ساده‌ترین امکانات زیربنایی محروم کرده است.

در بخشی دیگر از بیانیه آمده: اگر روزی روزگاری اصفهان و اصفهانی به آثار باستانی و زاینده‌رودش می‌نازید، امروز نه تنها اصفهان آب آشامیدنی ندارد بلکه خانه، آثار باستانی و میراث ملی آن با فرونشست زمین تهدید می‌شود.

۷ پیشنهاد این بیانیه به این شرح است:

۱-دستگاه‌های اجرایی با سرلوحه قرار دادن اصل شفافیت میزان منابع و مصارف بخش‌های آشامیدنی، کشاورزی و صنعت در حوضه زاینده‌رود را مشخص و بر آن نظارت کنند.

۲- حل معضل و بحران زاینده‌رود راهکاری به غیر از اجرای مصوبات شورای عالی آب و عملیاتی کردن اصلی‌ترین روش‌های جریان دائمی زاینده‌رود با تکمیل طرح سد و تونل کوهرنگ ۳ و اجرای طرح بهشت‌آباد که به دلایل واهی و غیرواقعی متوقف شده، ندارد.

۳-با توجه به اینکه تأمین آب آشامیدنی بیش از ۵ میلیون نفر از ساکنان استان اصفهان در ۱۵ شهرستان با مشکل جدی مواجه است، در اسرع وقت موانع اجرا و تکمیل سامانه دوم آب آشامیدنی برطرف شود.

۴- با عنایت به اینکه طرح انتقال آب شیرین شده خلیج فارس به استان یزد و تخصیص آب به آن استان از طرح خرسان کامل شده لازم است انتقال آب زاینده‌رود به آن استان متوقف شود.

۵- با توجه به کاهش میزان بارندگی سالیانه، سایر تخصیص‌های اعمال شده در ۴ دهه گذشته نیز در اجرای مواد ۴۴ و ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب بازنگری شود.

۶- برداشت از چاه‌ها دلیل اصلی فرونشست زمین نبوده و نیست، زیرا بسیاری از چاه‌ها در حال حاضر خشک شده است.

۷- به واسطه خشک شدن تالاب گاوخونی، منبع داخلی برای پدیده شوم ریزگرد‌ها ایجاد شده، بنابراین تسریع در اجرای راهکار‌های فوق بسیار حیاتی است.

شاید باید این فراز از بیانیه مجمع نیرو‌های انقلاب اصفهان را مورد تاکید قرار داد که: امنیت ملی را هم ریزگرد‌های هورالعظیم تهدید می‌کند و هم ریزگرد‌های گاوخونی و امروز اهمال در ایفای وظیفه و بی‌تدبیری برخی مسئولان در سال‌های گذشته و ادامه نگاه بخشی، قشری‌نگری و قومیت‌گرایی برخی مدیران، امکان تحرکات ضدانقلاب را فراهم کرده و بستر مناسب شیطنت مزدوران داخلی استکبار جهانی را فراهم آورده است.


گزارش از سولماز محمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
قابل توجه که یزدم باران بارید ولی اصفهان دریغ از یه قطره
منظور کلانشهر اصفهان هست
و خواهشا مسئولانی که ذی نفع نیستند یه سری به جاده بن و سامان و جاده دنبال رودخانه پل زمانخان و حجت آباد و غیره و ذالک بزنن میبینن که توسط پمپ های قوی آب رودخانه پمپاژ میشه بالای کوه و آنجا باغهای بادام و گردو و هلو هست که با این آب آبیاری میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
مگه کشاورزان زاگرس هم حامی انقلاب نیستند

تمام پول بیت المال اصفهان هزینه میشه و سهم زاگرس نزدیک به صفر در برابر اصفهان

بعد می خواند با این فریبکاری آب استانهای زاگراس را نیز بخود اختصاص دهند؟؟؟؟!!!

تنها راه اصفهان و کویر مرکزی ایران انتقال آب دریا عمان با کانال بزرگ کشتی رانی است نه قطره ای و لوله

تا هم آب تفریح و دریاچه منصوعی و ساحل های زیبایشان جور شود و هم صنایع ایران که تماما در اصفهان جمع شده و ارستان و زاگرس از آن محروم هستند مشکلی نداشته باسند و هم
حداقل دست از سر آب زاگرس بکشند
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالحی
۰۸:۴۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
باسلام
باید قبول داشت مهندسان ما در بخش آبرسانی ناکام ناندن به دلیل عدم فنون آبرسانی

به نظرم از مهندسان چینی و فرانسوی و کانادایی استفاده شود.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۱۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
دست دزدان آب زاینده رود را قطع کنید تا آب زاینده رود جاری شود وتالاب گاوخونی برسد )
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۰۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
اصفهان شهر گردشگریست وایرانکرد وتوریست زیادی هم دارد کشاورزان شرق چشم براه جاری شدن همیشگی آب زاینده رودند ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۶ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
واقعاذبه استان چهار محال بختیاری سرچشمه زاینده رود ظلم شده است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۳۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بستون نیست کارون وکرخه و جراحی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۲۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
مورچه چیه که کله پاچش چی باشه
زاینده رود یه رودخانه فصلیه که به زیادخاهی های کویر نشینا تبدیل مخواد بشه به رود خانه دائمی تازه تهدید هم میکنن ظاهرا استانهای همجوار جز ایران نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
همیشه آخر تموم بی تدبیریها و بی کفایتی ها وصل میشه به استکبار جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
آن زمان که تلویزیون نبود یا اگربود همه جا نبود ولی اصفهان نصف جهان بود ولی امروز به یک شهر غمبار مبدل شده زیرا در تمام نقاط کشور حتی کویر لوت بارش باران مشهود است اما در شهر اصفهان هیچ خبری نیست بدیهی است که این فاجعه مربوط به صنعت.شهرساری.افرایش جمعیت مهاجرین .دخالت. ظالمانه در امور آب وکشاورزی ......می باشد البته اگر جهاد کشاورزی وشرکت أب منظقه ای استان اصفهان بطور صددرصد منحل شوند وضعیت از این که هست بدتر نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
خدا خودش کمک کنه به همه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
معمولامجری طرحهایی که اینگونه غیرمسولانه وغیرکارشناسی وفقط واسه پولش اجرا میشه کارکسانیه که فعلا دست کسی بهشون نمیرسه.مث سد گودوندخوزستان.پول توش باشه دهن هرکه اسفالت میشه بشه چون چیزی باز نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
ممنون خانم محمدی از گزارش خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۰۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
باید به طبیعت و رودها و تالابها نگاه ملی بشود نگاههای قومی و استانی دستاوردی جز نابودی و خشکسالی نخواهد داشت زاینده رود و تمام رودهای ایران باید از سراب تا پایاب جریان داشته باشند عدم تامین حقابه محیط زیست یعنی تغییر اکوسیستم و خشکسالی خشم طبیعت قوم و استان نمیشناسد پس نگاهی ملی میطلبد بخصوص زاینده رود و تالاب گاوخونی که تنها سپر دفاعی پیشروی کویر مرکز بسمت غرب بود و نابودی ان یعنی نابودی کل طبیعت ایران یعنی خشکسالی تا سرچشمه ها یعنی ریزگرد تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
اصفهان بدنبال انتقال آب بیشتر برای صنایع و کشاورزی است در حالی که چهارمحال تشنه آب شرب است.
تشریف بیاورید شهرکرد تا ببینید که حدود یک هفته است بسیاری از محلات شهرکرد و حومه با تانکر آبرسانی می‌شوند بعلت اینکه محل تامین آب آن در کوهرنگ، بعلت سیل گل آلود شده!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
اصفهان مانند اهواز فاضلاب شهری رادربستر رودخانه زاینده رود جاری کند تا همیشه مانندکارون بسترش تر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
دروغ های بزرگی در این مطلب گفته شد و باید از نویسنده طرح پرسید که چه میزان از موضوع آب در استان چهارمحال و بختیاری اطلاع دارد
طرح بن بروجن برای آب شرب مردم استانی است ۱۱ درصد آب کشور را تامین می کند اما ۴۰۰هزار نفر از مردم آن آب شرب پایدار ندارند
تونل کوهرنگ ۳ چه آثار زیست محیطی بر استان چهارمحال و بختیاری دارد؟
استان اصفهان اگر قصد احیای گاوخونی را دارد برنج کاری را کنار بگذارد در بیابان دست به کشت برنج نزند و سرانه فضای سبز در شهر کویری اصفهان را کم کند
رودخانه زاینده در زمان قاجاریه در اصفهان به صورت فصلی جاری بود نه دائم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
چرا رود خانه با عظمت و قدمت را خشک کردید حالا اینهمه بودجه خرج میکنید که شاید آب بیاد و جریان داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
بهتر هست حقیقت رو که همه میدونیم به مردم بگیم و توقع همه به اندازه بضاعت بارندگی تعریف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
اصفهان را با بی عدالتی نابود کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
کشاورزان اصفهانی:
شما که حقابه تون رو بر اساس طومار شیخ بهایی میخواهین اولا بفرمایید که دوره شیخ بهایی چه محصولاتی کشت میشد و دوما بفرمایید زمین های کشاورزی اون دوره چقدر بوده الان چقدر هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
مردم اصفهان شروع به مهاجرت کردند به شهرها ی دیگر در چند سال دیگر خبری از شهر زیبا واثار باستانی آن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
من اصفهانی هستم فولاد و ذوب تعطیل کنید 70 درصد نیروی بکار گرفته شده از استان چهارمحال و بختیاری هست بدید به همونا خوششون باشه اصفهان و با توریست اداره کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
باید بارندگی بشه ..از طرح دادن کاری انجام نمی شود .موقعی برای کشاورزی وامرار معاش به آب نیاز دارند .معاش مردم در اولویت است .تا جاری شدن در زاینده رود .
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۳:۴۴ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
خونمون را تازه ساختیم ۱ ساله ساختیم اونوقت سقفش ترک خورده ، اگر آب نباشه تا چندسال دیگر اصفهان قابل سکونت نیست. ای کاش از ترک ها و فرونشست های اصفهان هم گزارش می دادید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
اگر واقعاً بدنبال حل معضل آب اند دست از صنایع آب بر و فضای سبز سرسام آور خود بکشند نه اینکه آب استان های مجاور را برای آباد کردن کویرِ اصفهان خرج کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
برای زنده کردن زاینده رود و دریاچه ارومیه و.... هیچ راهی جز کاهش برداشت از آبهای زیرزمینی و جاری وجود نداره و برای رسیدن به این نتیجه هیچ راهی به جز کاهش جمعیت به 40 میلیون نفر و جلوگیری از تراکم جمعیت در چند شهر مانند تهران و اضهان و مشهد و... وجود نداره.
Iran (Islamic Republic of)
d
۱۳:۱۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
حداقل مسیر زاینده رود رو دریاچه کنن تا اینجوری خشک نباشه یه دریاچه مثل دریاچه خلیج فارس .آب انقد نیست که بتونن توو این رود پهناور 24ساعته باز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
شما سهمی از آب زاگرس ندارید اگر نزولات آسنانی در اصفهان هست و سرریز آن بسمت زاگرس شما صاحب اصلی آب هستید و زاگرس حقی ندارد

ولی اکنون که نزوات مال زاگرس اسد اول زاگرس نیاز خود را بر دارد و اگر اضافه و سرریزی داشت به سمت اصفهان برود، هرچند با خشکسالی های اخیر زاگرس سرریزی نمی ماند که به اصفهان برود

بهترین راه فقط انتقال آب دریای عمان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
برادشت های غیر قانونی بالادست؟؟؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
بله برداشت های غیر قانونی بالا دست توسط پمپ های فشارقوی وکاشت درختانی مانندهلو گردو وبادام دردامنه وحتی برفرازقله وپشت کوهها /اینا همش غیر قانونیه کشاورزی اصفهان باقدمت چندهزارساله وباداشتن حق ابه نابود شده ولی کوههای حاشیه زاینده رود بدلیل برداشت های غیر قانونی ابادشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
طرحهای ضد محیط زیستی انتقال باید لغو شوند و همه برای انتقال از سد کارون چهار و انتقال آب شرب با هم تلاش همکاری کنند.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۳۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
قوم گرایی دو استان کناری علت اصلی نابودی زاینده رود شده است وقتی استانی خودش مالک آب میدند وتا نوک کوه درخت میوه کاشته بدون هیچ مجوزی .نتیجه این میشه .وقتی یک قطره آب از دو تونل هنوز اجرای نشده چه حرفها وشعارهای که ندادند.ای کاش کمیته ای حقیقت یابی بود ومیزان آبی که خوزستان چهارمحال واصفهان از این رشته کوه برداشت میکردند اعلام میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
الهام عجل لولیک الفرج ،ظلم و بی عدالتی تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
**
۱۲:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
جالبه هیچ اشاره ای به گسترش هرروزه ذوب اهن نکردین اصلامهم نیست کع اصفهان یه شهر کویری و هرروز صنایع اب بر بیشتری احداث میکنه گسترش صنایع نیاز به اب رو زیادمیکنه ازاون طرف نیروی کارمیخواد که باعث مهاجرت میشه و نیاز به اب شرب رو زیادمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
فرو نشست‌ها از برداشت آب از چاههای و فرسودگی خانه ها و آثار و ابنیه تاریخی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
صحبت از حق آب هیرمند میکنیم در صورتی که در کشور خودمان نمیتوانیم عدالت را اجرا کنیم،اب وخاک ومنابع ومعادن حق همه است و قابل قیمت گذاری و واگذاری وتصرف کلی وهمیشگی نباید باشد وباید ملی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
از کجا آب بیارن زاینده رود و پر کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۲:۲۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
من به عنوان یک خوزستانی با قطع انتقال آب به یزد به دلیل انتقال آب خلیج فارس به یزد موافق هستم و از آنطرف هم چون این انتقال آب به یزد قطع می شود پروژه های کوهرنگ 3 و بهشت آباد هم متوقف شوند چون حیات استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری را از بین می‌برد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyar Zagrosi
۱۲:۲۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
چرا میگویید استان چهارمحال رسانه ملی است یعنی بختیاری استانی جداست و یا در تقسیمات کشوری استانی دیگر است.
خواهشاً اسم استان را کامل و چهارمحال و بختیاری بنویسید و بیان کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
نویسنده صد در صد اصفهانی هستن
مشکل اصلی کمبود بارش هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
با دهها برابر شدن صنعت و کشاورزی و شهرکهای صنعتی و ساخت و سازها و شهرهای جدید باز هم انتظار پر آب بودن و ریختن آبهای شیرین در بیابانها و باتلاق هستید
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۲:۰۶ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
چرا این را هم اطلاع رسانی نمیکنید که استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه کارون و دز و زاینده رود با تانکر آبرسانی میشود و حتی ضعف در همین آب سانی با تانکر و کمبود تانکر هم هست!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
سرچشمه کارون و دز و زاینده زاینده رود استان چهارمحال و بختیاری است و نه استانهای ،اصفهان و خوزستان .
انتقال حوضه به حوضه اگر برای آب شرب درون استانی در چهارمحال و بختیاری بد است در استان اصفهان هم انتقال حوضه به حوضه با تونلی هفتاد کیلومتری و با بودجه ملی و بین المال بد است و تغییر مسیر زاینده رود با تونل گلاب هم بد است ،کوهرنگ دو و سه هم انتقال حوضه به حوضه هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
خیلی ممنونم بابت مطالب مفیدی که گذاشتید. إنشاءالله که در مورد "زاینده رود" عدالت نه در شعار، بلکه در عمل اجرا شود.
خدا خیرتون بده.
Iran (Islamic Republic of)
امیر سامان
۱۱:۵۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
چهارمحال بختیاری سهم قانونی برداشت و زاینده زاینده رود را دارد و طرح بن بروجن هم قانونی است چرا با طرح ضد ملی بهشت آباد در بختیاری و گلاب که تغییر مسیر رود در اطراف شهرکرد است مخالفت نمی‌کنند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۱:۵۰ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
به جای ریختن این آبهای شیرین در گلوی مردم بن بروجن به گلوی تشنه بیابانها و صنایع و کشتهای آب بر و غرقابی سنتی و باتلاق و دریاها می‌ریزید آنهم فقط به خاطر توسعه طلبی بیابانی که ارزش ملی چندانی ندارد ،بجای ساختن شهرهایی در دل زاگرس کهن و البرز بلند سرمایه های ملی را دود و نابود نسازید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
دیگر شهرهای بیابانی افزایش اینقدر توسعه را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۱:۴۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
صنایع آب بر طبق همه قوانین و آمایش سرزمین باید در سرچشمه رود یعنی چهارمحال و بختیاری باشند و این دیدگاه غیر ملی همه و قومگرایی بیابان را میرساند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
فقط شعار و وعده و وعید، زاینده رود دیگه مرد، اونقدر آب اصفهان رو انتقال میدن که خودمونم از تشنگی می‌میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
اگر بتونیم این سیل ها رو مدیریت کنیم و خروجی اش رو به مناطق خشک برسونیم، خشکسالی مون کمتر خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانی
۱۰:۵۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
نبش قبر مرده را زنده نمی کند اصفهان را باید بدون زاینده رود تصور کنیم اگر تمام آبهای مرکزی ایران را درآن بریزند احیا نمی شود چون بلا درنگ میلیونها مهاجر میایند شهرکهای صنعتی و مصرف آب والودگی هوا و........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
البته جناب اصفهانی اینکه تمام صنایع و پول کشور و استان های نفت خیز، معدنی و دارای آب فراوان توسط اصفهان غصب و غارت شده مقصر مهاجران نیستند
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۰:۴۶ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
سلام. به هر کی بگی تو شهری که فولاد و ذوب آهن و پالایشگاه و پتروشیمی و کشت برنج داره مردمش انتظار رود پر آب به دهنه صد متر دارند به عقلت شک می کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۰ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
زاینده رود یک رودخانه فصلی بیش نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
باش تا درست شه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۱۱ ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
زاینده رود در طول تاریخ یک رودخانه ی فصلی بوده.
بعد از انتقال آب از حوزه ی کارون چند دهه دائم شده.
حالا هم با رشد صنعت و کشاورزی و برنج کاری در اصفهان دوباره فصلی شده.
الان دنبال چی هستین؟
میخواین جلوی کشاورزی مردم در غرب اصفهان رو بگیرید؟ یا میخواین کل آب کارون رو انتقال بدن به زاینده رود؟
آخرین اخبار