یک کارشناس مذهبی گفت: صبوری در گرفتاری‌ها بسیار مهم است و صبوری به معنای تحمل نیست بلکه تحمل همراه با تدبیر است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علم الهدی، کارشناس مذهبی، درمورد محوریت های مهم زندگی امام پنجم(ع) گفت: فردی خدمت امام محمدباقر (ع) رفت در حالی که  حضرت داشتند در مزرعه شان کار می‌کردند و عرق می‌ریختند.

این فرد به حضرت گفت: یابن رسول الله! شما چه نیازی به کار کردن دارید؟ و امام محمدباقر (ع) هم فرمودند: ما برای کسب روزیِ حلال کار می‌کنیم

آن فرد گفت: آقا! شما این قدر دارید که نیاز به کار کردن ندارید.

حضرت فرمودند: ما، مازاد زندگانی خودمان را در اختیار فقرا و تهیدستان می‌گذاریم. زیرا حضرت، واجبِ خودشان را برمی داشتند و بقیه آن را در اختیار نیازمندان می‌گذاشتند. یعنی مستحبات زندگی خودشان را بر واجبات زندگی مردم ترجیح نمی‌دادند؛ به طوری که واجبات زندگی خود را بر می‌داشتند و بقیه زندگیشان را تقدیم واجبات مردم می‌کردند که این، دینداری و عمق بخشیدن به دین و دینداری واقعی است.

به گفته این کارشناس مذهبی، موضوع مهمی که امام پنجم (ع) به عنوان رمز تکامل و سعادتمندی انسان‌ها معرفی کردند صبوری در ناملایمات و گرفتاری هاست و دلیل این که گاهی، بسیاری از انسان‌ها در زندگی دیرشان شده است و گرفتار می شوند نشان دهنده عجله های بی منطقی است که در رفتار خیلی از آن ها دیده می شود. از اینرو، امام محمدباقر (ع) فرمودند: «رحم الله عبدا أحیا العلم» «خدا رحمت کند بنده‌ای را که علم را احیاء کند.» «قال: قلت: وما إحیاؤه؟ قال: أن یذاکر به أهل الدین وأهل الورع.» «عرض کردم احیاء علم چیست؟ فرمودند: مذاکره با اهل علم و پرهیزکاران احیاء علم است.» یعنی فرد باید با دینداران بنشیند و آموزه‌های دینی و حقیقت دین را از صاحبان و دینداران واقعی دریافت کند.

علم الهدی گفت: صبوری در گرفتاری‌ها و مصائب بسیار مهم است و این صبوری به معنای تحمل صِرف نیست و این که گفته می‌شود «السلام علی قلب زینب صبور» «سلام بر قلب بانوی بزرگواری که صبوری را شعار زندگی خود کرده بودند» به همین دلیل است. البته صبوری به معنای تحمل نیست بلکه تحمل همراه با تدبیر است و همه باید بدانیم که زندگی مشکلات دارد و برای رسیدن به هدف باید صبوری و با تدبیر، مشکلات را حل کرد.

به گفته این کارشناس مذهبی، یکی از موضوعات مهم دیگری که امام محمدباقر (ع) به آن اشاره کرده اند عالی‌ترین محور کمال انسان‌هاست؛ به طوری که وقتی ثروت و قدرت، ملاک کمال و سعادتمندی نشوند درب‌های علم و معرفت، به روی انسان گشوده می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار