محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: دو دیدگاه در خصوص وقتهای اضافه دانشجویان وجود دارد، دیدگاه اول اینکه ما به جز مسائل آموزشی به بحث خوابگاه، غذا و ایاب و ذهاب دانشجویان کاری نداریم اما دیدگاه دوم بر استفاده از امکانات رفاهی و آموزشی و مدیریت اوقات اضافه دانشجویان تاکید دارد.
او گفت: مثلاً یک دانشجو ۸۵ ساعت وقت آزاد داشته باشد می توانیم با دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی در بحث مهارت افزایی آنان کمک کرده و فرصتی ایجاد کنیم تا آنها در این وقت بتوانند آموزش های مختلف را ببینند و مهارت شان تقویت شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حوزه آموزش و حوزه پژوهش یک اختلاف جدی با هم دارد، در حوزه آموزش ملاک قانون و مقررات است اما در حوزه پژوهش باید ترغیب، تشویق و حمایت ملاک کار معاون آموزشی باشد.
زلفی گل تغییرات اقلیم آموزشی را دارای سه رکن اصلی: یاددهنده، دانشجو و محتوای درسی خواند و گفت: اگر بخواهیم تحول به معنای واقعی انجام دهیم باید برای این سه رکن برنامه داشته باشیم، ما باید بپذیریم که معلمی و استادی یک تخصص است و آن متخصص باید در نوع برخورد، آگاهی به قوانین و رفتار با دانشجویان توانمند باشد.
به گفته وزیر علوم آموزش ما باید در قالب بسته فرهنگی، هویت مداری، خودباوری، معرفی دانشمندان بومی، معرفی اسطوره ها و مهارت محور باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با تاکید بر اینکه توسعه با توصیه نمی شود، متذکر شد: استاد و معلم ما باید به روز باشند زیرا مملکتداری با قانون حاصل میشود و ما نیاز به سیستم انگیزشی برای اساتید داریم تا آنها خودشان را بروز کنند.
او گفت: آموزش در دانشگاه یک اصل است و آموزش های ما از استانداردهای آموزشی بالایی در دنیا برخوردار است، در حال حاضر ۳۵ درصد از تولیدات علمی ما با مشارکت بین المللی همراه میباشد، کشور ما گام های بزرگی در راستای آموزش برداشته است.