رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بر رعایت اصول پیشگیری در برابر بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در آستانه عید قربان تاکید کرد.

مجید همتی از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یاد کرد و گفت : شیوع این بیماری در فصل بهار و تابستان بیشتر شایع است، هرچند در بقیه ایام سال هم احتمال بروز آن وجود دارد.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه معمولا در فصل بهار که فصل تکثیر حشرات و کنه‌ها است، موارد بیشتری از بروز این بیماری دیده می‌شود.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری خطرناکی برای دام‌ها به حساب نمی‌آید، این بیماری در دام‌ها علامتی نداشته و ممکن است با ایجاد یک تب خفیف دو تا هفت روزه همراه باشد که خیلی زود رفع می‌شود.

هیچ دامپزشکی از نظر بالینی نمی‌تواند وجود تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را در دام تشخیص بدهد.

این بیماری برای انسان خطرناک بوده و در مواردی می‌تواند کشنده هم باشد، شروع علائم بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب همراه بوده و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل بی اشتهایی، اسهال، حالت تهوع، استفراغ خونی، درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می‌کند و احتمال مرگ در مبتلایان به خصوص در مرحله خونریزی زیرپوستی زیاد است.

این بیماری ویروسی از طریق حشرات خصوصاً کنه‌ها منتقل و بین دام‌ها رد و بدل می‌شود، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش به دیگر دام‌ها منتقل می‌شود.

دام آلوده در طول دوره‌ای که آلودگی در بدنش وجود دارد ناقل بوده و اگر فردی با خونابه و ترشحات آن دام ارتباط داشته باشد، احتمال ابتلای او به بیماری وجود دارد.

دامداران، دامپزشکان، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، این افراد باید در زمان کار نکات بهداشتی را رعایت کرده و حتما از لباس کار، دستکش و چکمه استفاده کنند.

احتمال شیوع بیماری در زنان خانه دار زیاد است، توصیه می‌شود افراد برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری موقع خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.

برای پیشگیری از بروز بیماری باید گوشت بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه‌های با دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود، در این صورت فعل و انفعالات شیمیایی در لاشه رخ می‌دهد و لاشه از حیث بیماری پاک می‌شود.

 از هموطنان درخواست می شود در روز عید قربان به منظور جلوگیری از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، دام قربانی را حتما در کشتارگاه ذبح کنند.

او از خانواده‌هایی هم که اصرار به کشتار دام در منزل دارند، خواست حتما هنگام ذبح دام نکات بهداشتی را رعایت کرده، دستکش پوشیده و از عینک استفاده کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.