محمدجواد عسگری در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره مهمترین چالش پیش روی کشاورزی گفت: مشکل اصلی این است که سفرههای زبرزمینی تهی شده، آب موجود باید مدیریت شود این یک آسیب جدی است و باید به سمت اصلاح الگوی کشت، استفاده از الکتروپمبها و مدیریت مصرف آب رفت.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دولت را مکلف کردیم در راستای عملیاتی کردن الگوی کشت چند کار کند اگر چنین شود ریسک در کشاورزی کاهش مییابد، افزود: باید تناوب در کشاورری رعایت شود در کشور ما عملا این تناوب رعایت نمیشود و جزء معدود کشورهایی هستیم که زمین کلاس یک در آن دستخوش تغییر میشود باید این مشکل برطرف شود.
او گفت: در بحث چاههای کشاورزی ما فوقالعاده بیدقتی کردیم هم چاههای مجاز و هم غیرمجاز؛ زمانی در این کشور برای چاه مجاز نفوذ فضای سیاسی زیاد بود که منجر به دادن سهمیه حفر چاه از سوی دولتیها برای نمایندگان در حوزههای انتخابی شد.
عسگری گفت: آمار واقعی از چاههای غیرمجاز در دسترس نیست اما تعدادش زیاد است و آمارهای ارائه شده نیز دقیق نیست، باید براساس نیاز کشور و ورودی و خروجی آب سفرههای زیرزمینی مجوز داده میشد، اما دستگاههای متولی بیدقتی کردند و الان در آن ماندهایم اگر مسئولان وقت شهامت به خرج داده بودند و اصلاح الگوی کشت انجام داده بودند چنین نمیشد.
او مجددا در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر آمار تعداد چاههای غیرمجاز، گفت: در حوزه آب از ابتدای انقلاب بدون برنامهریزی کشت محصولات با آب بری بالا انجام گرفت، امروز بالغ بر ۸۰ دشت حاصلخیز از مرز بحران عبور کردند که مهمترین خطر آن فرونشست است که فارس در صدر این قضایا قرار دارد.
عسگری گفت: باید به سمت کشت محصولات با آب بری کم برویم، به نسبت استانهای همجودر در کشت گلخانه عقب هستیم، آمارهای که اعلام میشود با آنچه انجام شده مغایرت دارد، فارس با وجود ظرفیتهای بیشتر عقب مانده است. در حوزه مربوط به تولیدات، فارس در حوزه مرکبات، انجیر، پسته، زعفران و خرما با نگاه ارگانیک یک جایگاه ارزشمند دارد، اما با بیتوجهی از این فرصت استفاده نشده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نزدیکی به کشورهای خلیج فارس ظرفیت خوبی برای این استان بوده که استفاده نشده است، برای بخش کشاورزی استان نقشه راه تهیه شده و ۴ ماموریت ترسیم شده است تا مسیر را برای تولید سهل کنیم.
عسگری به این ۴ ماموریت اشاره و گفت: نخستین ماموریت به فرمانداران شامل تشویق سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در بخش کشاورزی است، ماموریت دوم حمایت از ایجاد صنایع تبدیلی است امروز چیزی به نام پایانه صادرات کشاورزی نداریم شروع کار از ۱۵ سال پیش زده شده، اما کار جلو نرفته است.
این مقام مسئول گفت: تولید در کشاورزی از آن جهت مهم است که امنیت ملی در گرو تامین امنیت غذایی است و دانشبنیان کردن کشاورزی یکی از اقدامات در راستای تامین امنیت غذایی است.
او گفت: مشکلات آب و خاک لزوم استفاده از روشهای دانشبنیان را دوچندان میکند،این در حالی است که در حال حاضر تنها ۴ درصد رشد دانشبنیان در بخش کشاورزی داشتهایم که باید به ۵۰ درصد برسد. توسعه بر مبنای کشاورزی یک توسعه درونزا است که با کمترین سرمایهگذاری میتوانیم ۳ برابر صنعت اشتغالزایی کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به وجود ۴ میلیون بهرهبردار در این حوزه و گسترش فضای اشتغال آن اشاره و گفت: توسعه کشاورزی ۲۵ درصد به اقتصاد ملی کمک میکند و یکی از حوزههایی است که ۴۵ درصد جمعیت را در خودش جای داده است که باید در حوزه تولید در قالب نقشه راه و در حوزه دانش بنیان باید عقبماندگیها را جبران کرد.
عسگری گفت: ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت پیرامونی ایران علاقهمند به محصولات کشاورزی ما هستند که اگر این ظرفیت استفاده شود نیازی به صادرات نفت نخواهد بود که در این راه صنایع تبدیلی و تکمیلی مهم است و دنیا به این سمت رفته و در این راستا از تمامی تولیدات باید استفاده کنیم.
او به ورود به مجلس در راستای توسعه بخش کشاورزی اشاره و گفت: تمامی ایرادات، کمبودها و قوانین کهنه احصا شد و در قالب یک نقشه راه و قانونی تحت عنوان طرح امنیت غذایی تصویب شده که ۱۵ ماده دارد و همه کمبودهای بخش کشاورزی در آن دیده شده و راهکار هم ارائه شده است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت گفت: بخش کشاورزی یکی از بخشهای پرریسک کشور است، طرح امنیت غذایی به زودی عملی و اجرایی میشود این در حالی است که در گذشته برای بخش کشاورزی نقشه راه نداشتیم، اما این طرح یک نقشه راه حساب شده برای حال و آینده است که به زودی عملیاتی و اجرایی میشود.
او گفت: شورای قیمتگذاری برای نخستین بار در کمیسیون کشاورزی تشکیل شده است، در گذشته شورای اقتصاد در این باره تصمیم میگرفت که همخوانی با مطالبات کشاورزان نداشت اکنون در تصمیمگذاری از تشکلها، خبرگان و تولیدکنندگان پیش رو بخش کشاورزی حضور دارند و تصمیمگیری به نوعی از پایین به بالا است و در راستای منافع تولیدکننده تصمیمگیری میشود.
عسگری به صادرات محصولات کشاورزی نیز گریزی زد و گفت: هیچ منعی برای صادرات کشاورزی نیست به شرط اینکه نکات فنی تولید رعایت شود و دستگاههای نظارتی نظارت کامل داشته باشند؛ سرمایهگذاری در بخش کشاورزی نیز از دیگر رویکردها است که برای این منظور معافیتهای مالیاتی دیده شده است و وامهای با بهره کم با تنفس و بلاعوض در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره ماجرای برگشت فلفل از روسیه گفت: رئیس بخش حمایت از مصرفکنندگان روسیه ۲۰ شهریورماه به وزارت خارجه اعلام کرده بود که ۴ نوع سم در این محصولات است که ناشناخته است و باید معرفی شود وزارت خارجه به وزارت جهاد اعلام کرد، اما بیپاسخ مانده بود این سوال؛ همین مسئله سبب شد یکبارگی در مقطعی بحث صادرات قطع شود.
عسگری گفت: این امر در کمیسیون و مجلس بررسی شد، روسیه اعلام کرده بود که فلفل دلمه ایران از کیفیت بالایی برخوردار بوده، اما سهلانگاری جهاد کشاورزی سبب این موضوع شد البته یک درصدی از این اتفاق نیز سیاسی بود که میخواستند اختلال در روند صادرات ایران ایجاد کنند. اکنون وزارت جهاد، گلخانهها و تولیدکنندگان محصولات صادراتی باید با دقت نظارت کنند و وزارت جهاد در این باره پاسخگو خواهد بود.
او گفت: اکنون در حوزه صادراتی نظارت دقیق و شفاف است، در صادرات در قالب نقشه راه حرکت نکردیم با نگاه به آینده نقشه راه وجود نداشته است و این سبب شده بازارها را از دست دادیم؛ در بحث فلفل دلمه حتی برخی از دستگاهها مانند سازمان حفظ نباتات جهاد کشاورزی و گمرک به قوه قضاییه معرفی شدند تا در قبال این خسارت پاسخگو باشند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با قوانین جدید مسیر صادرات هموار میشود همچنین در بازارهای داخلی اکنون نظارت برای محصول سالم وجود دارد در حالی که در گذشته این نظارت کم بود یا انجام نمیشد آزمایشگاههای مرجع هم راهاندازی شده که تولیدات آزمایش شود و یک نظارت دقیق و شفاف باشد.
عسگری درباره آفت بلوط در جنگلهای زاگرس نیز گفت: به دلیل خشکسالی و بیدقتی دستگاههای متولی جنگلهای زاگرس مورد هجمه پروانه برگخوار بلوط قرار گرفته و ۲۶ هزار هکتار از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد آسیب دیده است که در راستای مقابله با این آفت اقداماتی انجام شد.
او گفت: ۱۵ میلیارد تومان از وزارت نفت برای کل حوزههای درگیر در نظر گرفته شده است، باید پول بیشتری برای مقابله با آفت تزریق شود و مبارزه مقطعی نباشد همچنین یکی دیگر از اقدامات استفاده از پهپاد و ظرفیت سازمانهای مردم نهاد است هرچند خشکسالی به این فضا و گسترش آفت دامن زده است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت گفت: زندگی عشایر و افراد در این نقاط برگرفته از بلوط است، بلوطها در حوزه کنترل ریزگردها نیز موثر هستند بنابراین باید هر چه سریعتر آفت کنترل شود کارشناسان کشاورزی اعلام کردند با بارش باران درختان قابل برگشت هستند. یکی دیگر از راهها مبارزه بیولوژیک است و در این راستا پیشنهاد مرکز تحقیقات بلوط داده شده است.
او گفت: این مرکز راهاندازی میشود در کمیسیون، وزارت جهاد و سازمان مدیریت را دعوت میکنیم تا تامین اعتبار انجام شود و با یک برنامه زمانبندی این مرکز راهاندازی شود.
او گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی از دیگر راهکارها برای حمایت از کشاورز است و دولت باید حامی اصلی باشد، باید در کنار این راهکارهای حمایتی صنایع تبدیلی هم باشد و تا قیمت تضمینی روی همه محصولات اعمال نشود این نوسانات وجود دارد.
عسکری گفت: طرح دو فوریتی برای قیمت تضمینی تهیه شده است، هم قیمت تضیمنی و هم شورای قیمتگذاری به حذف دلالان در بخش کشاورزی کمک میکند.
نماینده مردم داراب و زرین دشت به محصول گندم اشاره و گفت: ۲.۲ میلیون هکتار زمین قابل کشت گندم داریم و امسال پیش بینی این است ۱۰ میلیون تن گندم برای نان و ۲ میلیون برای صنایع تبدیلی و تکمیلی مثل ماکارونی نیاز باشد که البته ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم به صورت نان دور ریز دارد اگر نان با کیفیت تولید شود این چنین نخواهد شد.
او با بیان اینکه ۶ تا ۶.۵ تولید داخلی گندم است و ۳ تا ۴ میلیون هم باید وارد کنیم، گفت: در بخش کشاورزی نگاه و رویکرد این است که اصلاح الگوی کشت، صنایع تبدیلی و تکمیلی را در اولویت کار قرار دهیم.
عسکری در ادامه درباره دیپلماسی اقتصادی نیز گفت: با روساهای پارلمانها وارد مذاکره شدیم و وزارت امور خارجه مکلف شده در حوزه دیپلماسی اقتصاد پارلمانی همکاری و در بحث مراودات کشاورزی کمک کند. در احداث سدها توسط کشورهای همسایه نیز حقابه جمهوری اسلامی ایران باید دیده شود و هرکس در راستای منافع کشور کوتاهی کند، خیانت کرده است. باید به دولت کمک کنیم، اما بحث اصلی تحقق مطالبات رهبری و سند چشمانداز ۲۰ ساله است چراکه این راه نجات ما است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت با اشاره به وضعیت استان فارس در زمینه کشاورزی گفت: استان فارس یک استان چند اقلیم است، در حوزه تولید منحصر به فرد است و خاک حاصلخیز از دیگر ظرفیتهای استان فارس محسوب میشود چراکه بیشترین خاک کلاس یک را داریم خودش یک ظرفیت و قابلیت است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت گفت: ماموریت سوم حذف بوروکراسیهای اداری است، ماموریت چهارم استفاده از اعتبارات مربوط به بانکها است، استان فارس در پرداخت تسهیلات برای بخش کشاورزی به نسبت بقیه استانها عقبتر است؛ ۱۵ درصد اعتبارات بانکها باید به کشاورزی اختصاص یابد و درصدد افزایش آن تا ۲۰ درصد هستیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه بر اساس آنچه برآورد کردیم هیچ بانکی به این تعهد عمل نکرده و به دستگاه قضایی ترک فعل اعلام شده است، گفت: از روند کاری بانکها در بخش کشاورزی راضی نیستیم، اما قرار نیست که آمار غیرواقعی بدهیم آمارهای کنونی در بخش کشاورزی درست نیست.
او گفت: استان فارس به دلیل بحران خشکسالی باید به سمت اصلاح الگوی کشت و افزایش سطح گلخانهها و بسترسازی برای صادرات محصولات کشاورزی برود، در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعتبارات خوبی برای یارانه سوخت هواپیما در قالب کارگو دیدیم و ظرفیت فرودگاه شیراز هم برای این منظور دیده شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین درباره کشت محصولات کشاورزی با فاضلاب در شیراز گفت: مشکل این است که دستگاههای متولی به ماموریت خود عمل نکردند، باید دانشگاه علوم پزشکی ورود کند و ما مکاتباتی نیز انجام دادیم و کمیته محیط زیست کمیسیون کشاورزی قرار شد بازدید میدانی داشته باشند و گزارش جامع و کاملی ارائه کنند چراکه به نظر میرسد دستگاههای استانی نه ارادهای دارند و نه بلد هستند که کار کنند.
او درباره انتقال آب از خلیج فارس و حواشی پیرامون آن در باب مسائل زیست محیطی گفت: هر تغییری در اکوسیستم مشکلات خود را دارد، اما اینکه دست روی دست بگذاریم تا کشورهای عربی آب را استحصال کنند و نمکش را در خلیج فارس بریزند درست نیست. معتقد به مسائل زیست محیطی هستیم، اما باید احقاق حق مردم خودمان را در مقابل بهرهبرداری کشورهای عربی داشته باشیم.
عسگری با تاکید بر اینکه معتقد به رعایت پرتکلها زیست محیطی هستیم، اما اینکه بنشینیم و کار اصلی را انجام ندهیم قبول نداریم، گفت: انتقال آب به استان یزد و اصفهان عملیاتی شده است، فارس نیز در حال عملیاتی شدن است و در لامرد و مهر هم عملیاتی شده؛ دستگاههای متولی و اجرایی باید فضاسازی کنند تا زودتر به نتیجه برسد.