مدیرکل دفتر توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر‌های جدید گفت: مشکل هویت و مسئله اجتماعی یکی از اصلی‌ترین معضلات در شهر‌های جدید است که این مشکل در تهیه سند توسعه و فرهنگی و اجتماعی برطرف می‌شود.

آقای سیدعلیرضا مکبری گفت: اساس اولیه کار ساخت شهر‌های جدید تنها ساخت محلی برای اسکان در حاشیه کلانشهر‌ها بود؛ که در زمان آغاز ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید، طرح مذکور، پیوست اجتماعی و فرهنگی و اشتغالزایی جامع و مدونی وجود نداشت. در آن دوره شاهد آن بودیم که در حاشیه شهر‌ها ساختمان‌هایی بدون توجه به تامین زیرساخت های لازم از جمله مدرسه، مسجد و مراکز درمانی و بهداشتی و خدماتی برای اسکان مردم بدون در نظر گرفته شده بود.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه فرهنگی و اجتماعی شرکت عمران شهر‌های جدید هم اکنون در بسیاری از شهر‌ها شاهد آن هستیم که برج ها و مجتمع‌های بسیاری وجود دارد، اما هویت شهری ندارند. هم اکنون مهم‌ترین مشکل نبود هویت اسلامی ایرانی شهر‌ها  است و از سوی دیگر وجود آسیب های اجتماعی ، فرهنگی و نبود نهادها و دستگاه های اجرایی و خدمات رسانی  به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی   و کمبود زیر ساخت‌های فرهنگی، مذهبی،آموزشی و درمانی با مشکلات  زیادی مواجه  کرده است.

هم اکنون ۲۰ شهر جدید در کشور وجود دارد که قرار است تعداد آن‌ها به ۴۰ شهر‌ برسد علاوه بر این ایجاد شهرک های جدید هم در دستور کار قرار دارد که با تمهیدات در نظر گرفته شده  یک نظام برنامه ریزی توسعه تعالی و پیشرفت باشد.

 در طرح نهضت ملی مسکن که ۴ میلیون واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است باید به تمامی سرانه‌های زیرساختی آن‌ها توجه کنیم.

یکی از مهم‌ترین مسائل در طرح مسکن مهر مشکلات حوزه فرهنگی و اجتماعی بود که نباید اجازه دهیم این مشکل تکرار شود و هم اکنون سند تحول توسعه اجتماعی – فرهنگی مبنی بر امور اجرایی در دست تهیه بوده که با نگاه مشارکتی و مبتنی بر بافت جمعیتی و بومی و قومیتی شهرها پس از تکمیل با همکاری دستگاه ها و مشارکت فعال شهروندان تکمیل و اجرا خواهد شد. 

پیوست فرهنگی اجتماعی طرح نهضت ملی مسکن نیز امری ضروری بوده و هم اکنون در با نهادها و دستگاههای مرتبط در حال پیگیری است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار