مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از اول امسال تاکنون بیش از ۶۵ روز، روزهای آلوده همراه با گرد و غبار در اصفهان داشته‌ایم.

منصور شیشه‌فروش گفت: روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه الگو‌های گرم تابستانی در استان تقویت می‌شوند و مناطق غربی، مرکزی و جنوبی استان با افزایش ۵ تا ۷ درجه‌ای دما روبه‌رو هستند.

او از اول امسال تاکنون بارندگی چشمگیری را در سطح استان نداشته‌ایم، می‌گوید: در فصل بهار بارش مناسبی را در سطح استان شاهد نبودیم و تنها وزش باد داشته‌ایم و سامانه‌های جوی که فاقد رطوبت بودند انرژی خود را به صورت باد تخلیه کردند.

شیشه‌فروش عمده مخاطرات جوی که از اول سال تاکنون داشته‌ایم وزش باد‌های گرم و افزایش دما بوده است، گفت: این شرایط سبب شده که نم و رطوبت کم شود و افزایش تعداد روز‌های آلوده ناشی از گرد و غبار را در سطح استان داشته باشیم.
۶۵ روز آلوده همراه با گردوغبار سهم اصفهانی‌ها
او از اول سال تاکنون بیش از ۶۵ روز، روز‌های آلوده همراه با گرد و غبار در اصفهان داشته‌ایم، گفت: افزایش دما سبب افزایش مصرف آب شده است، در همین راستا توصیه‌های لازم برای مصرف بهینه برق و آب داده شده است؛ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود.

شیشه‌فروش درمورد علت فعال شدن کانون‌های گردوغبار در مرز استان سمنان و خراسان جنوبی و اصفهان تا چند روز آینده گرد و غبار در استان وجود دارد، گفت: گرد و غبار از طرف این استان‌ها و در مسیر از طرف خوروبیابانک و جندق و انارک تقویت می‌شود که اثرات آن خیزش کانون‌های گرد و غبار و روز‌های آلوده است.

تالاب گاوخونی احیا نشود، گردوغبار ۶ استان را در بر می‌گیرد

از سازمان محیط زیست کشور درخواست داریم همان طور که در عراق تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند تا کانون‌های گرد و غبار را در آنجا کنترل کنند، کانون‌های گرد و غبار در داخل کشور را هم کنترل کنند و محیط زیست کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع قبل از ایجاد کانون جدید گردوغبار، به صورت ویژه تالاب گاوخونی که هیچ نم و رطوبتی ندارد و می‌تواند کانون گرد و غبار فعال شود و ۶ استان را در بر گیرد، اقدام جدی در راستای اجرای طرح بیابان‌زدایی و احیای تالاب انجام دهند.

او کانون‌های فرسایش بادی سالانه در استان ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند، گفت: با توجه به اینکه دو سوم مساحت استان اصفهان بیابانی است و عدم بارش داشته‌ایم، وزارت نیرو، محیط زیست کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع اقدامات مشترکی برای احیای تالاب گاوخونی و زاینده‌رود، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و تأمین آب برای این کانون‌ها برای کنترل گردوغبار انجام دهند و همزمان این ۵ استان اجرای طرح‌های مشترک بیابان‌زدایی و کنترل کویر را داشته باشند.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان آلودگی هوا در ۶ ماهه اول سال در اصفهان ناشی از فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و در ۶ ماهه دوم سال ناشی از صنایع و خودرو‌ها است، همچنین در اصفهان ۳۱۰ هزار هکتار اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و ۳۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی انجام شده و امسال هم دولت ۳۰ میلیارد تومان برای مناطق کویری برای بیابان‌زدایی اختصاص داده است، اما نیاز به یک توجه ویژه از وزرات نیرو، محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.