آبخوان دشت اردبیل ۱۳ متر افت کرده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، آبخوان دشت اردبیل ۱۳ متر افت کرده است.

علی حیدری اناری گفت: باید با اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از وضعیت دشت اردبیل، از ظرفیت‌ها و مشارکت خود مردم برای رفع این نگرانی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اصلی ترین وظیفه شرکت را تامین، تخصیص، حفاظت و بهره برداری از منابع آب عنوان کرد وگفت: همگام با برنامه‌های وزارت نیرو در دولت برای عمل به گفته او، شرکت آب منطقه ای اردبیل برای تامین منابع آب در افق سال‌های ۱۴۱۰ بصورت کوتاه مدت و افق ۱۴۲۵ در بلند مدت برنامه ریزی کرده است.

حیدری استفاده از روش‌ها و ابزارهای نوین برای حل چالش و بحران آب را یادآور شد و گفت: به رغم احداث ۵۳ سد در استان اردبیل همچنان نیازمند احداث سد در نقاط مختلف استان هستیم.

او با بیان اینکه این استان برای آبیاری مزارع و زمین‌های مستعد به شیوه‌های موثر و نوین با کمبود آب مواجه است، می گوید: استان اردبیل با داشتن ۶۰۰ هزار زمین مستعد کشت با کمبود ۱.۴ میلیارد متر مکعب آب مواجه است و باید تلاش شود این میزان آب از حوزه‌های مهم ارس و همچنین با توسعه منابع آبی مشترک و مرزی افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به شیوه آبیاری مدرن و ۷۴ هزار هکتار نیزاز طریق روش‌های غیر مدرن آبیاری می‌شوند که در مقایسه با سال‌های گذشته هم اکنون راندمان آبیاری مدرن استان ۵.۵ درصد افزایش یافته است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.