رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در ۱۵۰ شهرستان، پزشکی قانونی نداریم و خدمات این سازمان در سراسر کشور باید بصورت متوازن ارائه شود.

عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در سی و هشتمین همایش مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور که صبح امروز در مشهد برگزار شد گفت: ما در همه شهر‌های ایران باید خدمات سازمان پزشکی قانونی را به صورت عادلانه و متوازن ارائه دهیم، لذا برای تکمیل اقدامات خود و برقراری عدالت در حوزه معاینات نیاز به پزشک متخصص و مکان مناسب داریم.

وی  گفت: هدف دستگاه قضایی، اجرای عدالت در کشور است، ما به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه دستگاه قضا باید یک کار مطمئن و دقیق تحویل دهیم.

 مسجدی گفت: اگر بخواهیم در اجرای امور، اطاله دادرسی نداشته باشیم باید فرایند‌های کهنه را عوض کنیم،   در این راستا نیاز داریم تا سطح علمی قضا را افزایش داده و به دانش قضایی روز مجهز شویم، همچنین باید دانش قضایی مردم را نیز افزایش دهیم اگر مردم از اجرای قوانین آگاهی داشته باشند قطعاً به کاهش ورودی‌ها به دادگاه‌ها منجر می‌شود.

  وی  می گوید: هر قصوری که در حوزه پزشکی انجام شود به ضرر مردم تمام می‌شود، لذا برای انجام این کار نیاز به جدیت داریم باید تلاش کنیم تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهیم.

مسجدی گفت: در پرونده‌های شهادت سردار سلیمانی، سقوط هواپیمای اوکراین و شناسایی جسد صاحب متروپل نظر پزشکی قانونی فصل الخطاب بود، اینک نیز برای کاهش اطاله دادرسی و کاهش ورود مردم به دادگاه‌ها لازم است که نظر کارشناس پزشکی قانونی فصل الخطاب پرونده‌ها باشد.

پزشکی قانونی با کمبود ۳۰۰ پزشک در کشور مواجه است

 رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور  گفت: بر اساس حداقل‌های استاندارد کشور، دویست هزار مترمربع کمبود فضای فیزیکی داریم و از ۴۶۵ مرکزی که در سراسر کشور در حال خدمت هستند ۵۱ درصد فضا‌ها ملکی است.

عباس مسجدی گفت: خدمات این سازمان در ۳۸ شهرستان در مطب‌ها ارائه می‌شود، در ۱۵۰ شهرستان مرکز قضایی وجود دارد، اما به دلیل کمبود ابنیه، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص امکان استقرار پزشکی قانونی در آن‌ها وجود ندارد.

او گفت:   بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت برای تجهیز سالن تجهیز در شهرستان‌ها اختصاص داده شد. در صورت تخصیص این بودجه امسال  بیشتر شهرستان‌ها به سالن تشریح مجهز شوند.

 رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور  گفت: در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی به دلیل  تحریم‌های ظالمانه و همچنین نبود اعتبارات کافی دچار محدودیت‌هایی هستیم، همچنین با استفاده از ظرفیت نخبگان بخشی از این نیاز‌ها  بومی شد که امسال بخشی از این تولیدات وارد چرخه آزمایشگاهی سازمان نظام پزشکی شد همچنین با برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز صحبت کردیم تا قطعات مورد نیاز ما را تولید کنند، با انجام این اقدامات اجرای پرونده‌ها سرعت می‌یابد.

مسجدی گفت: ما با یک سوم از ظرفیت ساختار سازمانی در حال خدمت هستیم، در حال حاضر در سراسر کشور با کمبود۳۰۰ پزشک مواجه هستیم. بر این اساس نیاز داریم تا در برنامه توسعه هفتم سازمان اداری امور استخدامی و سازمان مدیریت تمهیداتی را داشته باشند تا این مسئله با ورود افراد جدید حل شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.