معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سند مهارت آموزی استان در کوتاه ترین زمان در کارگروه‌های مربوطه بررسی و تدوین شود.

  عباسعلی ارجمندی در جلسه شورای مهارت سیستان و بلوچستان گفت: شاکله اشتغال استان از گذشته براساس آب شکل گرفته بطوریکه اکنون کشاورزی، دامپروری و صیادی در شمال و جنوب استان نابود و با مشکلات متعددی روبرو شده است.

او گفت: سیستان و بلوچستان نگاه و نسخه ویژه ای را می طلبد، بنابراین انتظار داریم تا سازمان آموزش فنی و حرفه ای این استان را در شاخص های آموزشی به میانگین کشوری برساند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: اداره های صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید مشوق های لازم برای واحدهای صنعتی و کار آموزان را در نظر بگیرند.

او گفت: همچنین دانشگاه ها علاوه بر تشویق دانشجویان، بانک اطلاعاتی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را در اختیار اداره کل فنی و حرفه ای قرار دهند.

ارجمندی گفت: نیروهای مسلح نیز بانک اطلاعاتی سربازان و افرادی که خدمت سربازی را گذراندن را در اختیار اداره کل آموزش فنی و حرفه استان بگذارند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بانک اطلاعاتی مهارت های مورد نیاز استان احصا و آموزش نیروی انسانی در زمینه صنایع جدید در دستور کار قرار گیرد.

او  به اینکه خانه های مهارت روستایی باید فعال شود گفت: می توانیم از این ظرفیت برای اشتغال جوانان روستایی بهره ببریم.

او گفت: در زمینه فرایند اخذ آزمون برای صنوف کم سواد دچار مشکل هستیم، بنابراین باید براساس شاخص های استان نسخه سیستان و بلوچستان تغییر داده شود.

ارجمندی  گفت: در حوزه سهمیه استخدام سازمان، سیستان و بلوچستان به صورت ویژه دیده شود و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور براساس شهرستان های ایجاد شده سهمیه استخدام به عنوان رابط آموزشی یک یا ۲ نفر را داشته باشد.

او گفت: از ظرفیت تفاهمنامه های کشور در استان استفاده و سه مرکز آموزش فنی و حرفه ای ویژه نابینایان در سیستان و بلوچستان ایجاد شود.

مشاور رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و مدیرکل حراست این سازمان نیز در این جلسه گفت: امیدواریم با سه طرح نخلستان، مهارت افزایی ترکیبی و مهارت آموزی در محیط واقعی کار بتوانیم تحولی در حوزه مهارت آموزی که منجر به اشتغال جوانان در سیستان و بلوچستان شود، ایجاد کنیم.

محمدجواد جامه‌بزرگی گفت: ما می توانیم با کار جهادی، نهضت مهارت آموزی را در کشور نهادینه کنیم که این مهم با هم افزایی سازمان ها محقق خواهد شد.

او گفت: رویکرد ما نسبت به شرکای اجتماعی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در بخش های مختلف، استفاده ویژه از بنگاه‌های اقتصادی و سازمان های دولتی در حوزه مهارت آموزی است.

مدیرکل حراست سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  به اینکه آموزش مهارت ها در راستای اشتغالزایی خواهد بود، گفت: پس از ابلاغ مجوزهای سه روزه رشد خوبی در زمینه افزایش تعداد آموزشگاه ها داشتیم به طوری که از ۱۱ هزار آموزشگاه به رقم ۱۸ هزار آموزشگاه در سطح کشور رسیدیم و در تلاشیم تا مجوزهای یک روزه هم صادر شود.

او  به طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار گفت:در گذشته کارگاه ها و واحدهای صنفی برای آموزش مهارت با مشکلات قانونی، بیمه ای و دستمزدی مواجه می شدند که با این طرح کارآموز در محیط واقعی کار مهارت را براساس استانداردهای سازمان به دست می آورد و با پیگیری های صورت گرفته و ابلاغ دستورالعمل از جانب وزارتخانه، کارگاه ها دیگر با مشکلات قانونی و بیمه ای برخورد نمی کنند.

جامه بزرگی گفت: دستورالعمل مهارت آموزی در محیط واقعی کار توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اتاق اصناف و تمام صنوف ابلاغ و اجرای این طرح باعث رشد ۲۳ درصدی اشتغال مهارت آموزان شده است.

او گفت: طرح مهارت افزایی ترکیبی طی تفاهمنامه ای با وزارت علوم و تحقیقات برای ارتقای اشتغال زایی دانشجویان جهت ورود به مشاغل مورد نیاز بازار در حوزه های صنعت، خدمات و کشاورزی در حال اجراست.

مشاور رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: در کشور اراده بر این است که از حوزه مهارت بتوانیم ایجاد اشتغال کنیم و در این مسیر تدوین سند مهارت آموزی سیستان و بلوچستان اهمیت ویژه ای دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار